شماره تماس:

راهنمای خرید راکت پدل

راهنمای خرید راکت پدل

در این مطلب، به مهمترین مشخصات فنی یک راکت پدل، یعنی شکل هد، تقسیم وزن و رده‌بندی آنها می‌پردازیم و پس از آن، به سراغ بررسی میانگین قیمت هر نوع از این وسیله، مهمترین شرکت‌های سازنده آن و تفاوت‌های میان راکت‌های مناسب برای آقایان، بانوان و کودکان خواهیم رفت. در آخر این مطلب نیز به شما می‌آموزیم که چگونه بر اساس نیاز‌ها و سطح بازی خود، یک راکت پدل مناسب برای خود انتخاب کنید و نکاتی که می‌بایست هنگام خرید این وسیله رعایت کنید را نیز به شما خواهیم گفت.

چه راکت پدلی برای من مناسب است؟ این سوالی است که احتمالا تمامی بازیکنان پدل، اولین باری که قصد خرید یک راکت برای خود را داشته‌اند از خود پرسیده‌اند. بازی پدل، یک بازی نسبتا جدید است که بازیکنان آن نیز به اندازه تنیس فراوان نیستند؛ اما با این وجود، تنوع تجهیزات موجود در بازار برای این ورزش به‌حدی زیاد است که انتخاب میان آنها خصوصا برای یک بازیکن مبتدی، بسیار دشوار است. امروزه، بازه‌ای بسیار وسیع از راکت‌های مخصوص بازی پدل در بازار وجود دارد که هر یک از آنها می‌توانند برای سطحی خاص از بازیکنان، از مبتدی تا متوسط و حرفه‌ای مناسب باشند و با طراحی ویژه خود، مولفه‌ای خاص همچون کنترل یا قدرت یا توازنی از هر دوی آنها را به بازیکن ارائه کنند.

ما و سایر فعالان در زمینه فروش تجهیزات پدل، دائما با افرادی مواجه می‌شویم که راکتی نه‌چندان مناسب را برای خود خریداری کرده‌اند که ویژگی‌های عملکردی آن با سبک و سطح بازی پدل آنها همخوان نیست. این افراد با استفاده از این راکت‌ها، هیچ‌گاه نمی‌توانند بهترین عملکرد ممکن خود را در زمین پدل به نمایش بگذارند و زمان بسیار بیشتری را نیز برای پیشرفت در این ورزش نیاز خواهند داشت.

با توجه به این امر، تصمیم گرفتیم تا یک راهنمای خرید جامع در زمینه راکت بازی پدل را به شما ارائه کنیم که بتوانید با استفاده از آن، دانشی کامل را در زمینه این وسیله کسب کنید و هنگام خرید آن، انتخابی دقیق را انجام دهید.

شکل هد راکت پدل

شکل هد یک راکت پدل، یکی از مهمترین مشخصات فنی آن و مولفه‌ای بسیار تاثیرگذار در عملکرد آن است. به همین دلیل، مهمترین نکته‌ای که می‌بایست هنگام خرید این وسیله به آن توجه کنید نیز همین مولفه است.

راکت پدل در سه شکل گرد، لوزی و اشکی تولید می‌شود که هر یک از آنها، تقسیم وزن و ویژگی‌های عملکردی متفاوتی را ارائه می‌کنند. تفاوت اصلی میان این سه نوع راکت پدل، بهینه‌ترین محل برخورد توپ در هد آنهاست و همین امر، هر یک از آنها را برای سطحی خاص از بازیکنان، با سبکی متفاوت از بازی مناسب ساخته است.

در ادامه، هر یک از این شکل‌های هد در یک راکت پدل را با جزئیاتی بیشتر به شما معرفی خواهیم کرد.

راکت‌های پدل دارای هد لوزی شکل (Diamond)

در راکت‌های پدل دارای هد لوزی شکل یا diamond، بخش اعظم وزن راکت در انتهای بخش هد متمرکز شده است و به همین دلیل نیز نقطه ایده‌آل برخورد آنها با توپ نیز در همین محدوده است. این طراحی با نیروی اهرم بالایی که برای راکت رقم می‌زند، باعث قدرت بالای این راکت‌ها در ضربات می‌شود؛ اما کنترل و تسلط بازیکن به توپ این راکت‌ها نسبت به انواع دیگر راکت پدل کمی کمتر است. راکت‌های لوزی شکل بهترین عملکرد خود را در ضربات اسمش (smash) و اورهد به نمایش می‌گذارند.

از یکی از برترین راکت‌های پدل diamond موجود در بازار، می‌توان به راکت Technical Viper 2024 از شرکت بابولات (Babolat) اشاره کرد.

راکت‌های پدل دارای هد اشکی شکل (Teardrop)

در راکت‌های پدل که هد آنها شکلی اشکی دارد، نقطه ایده‌آل برخورد با توپ نسبت به راکت‌های لوزی شکل کمی پایینتر واقع شده است. این امر، تقسیم وزنی متوازن‌تر را میان دسته و هد راکت رقم می‌زند و باعث می‌شود که این راکت‌ها بتوانند توازنی بسیار خوب از قدرت و کنترل را در ضربات برای بازیکن فراهم کنند. اما همین تقسیم وزن متفاوت در این نوع از راکت، حس بازی با آن را نسبت به سایر انواع راکت پدل کمی متفاوت ساخته است؛ بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد خرید این نوع از راکت پدل را دارید، حتما پیش از خرید آن را امتحان کنید یا از یک کارشناس خبره در این زمینه مشورت کسب کنید. البته که در راکت‌های اشکی پدل نیز همانند سایر انواع آن، هر مدل از راکت می‌تواند حس بازی کاملا متفاوتی را از راکت دیگر به بازیکن خود ارائه کند.

یکی از برترین راکت‌های اشکی یا Teardrop پدل موجود در بازار را می‌توان Speed Pro X از شرکت مشهور هد (Head) دانست.

راکت‌های پدل دارای هد گرد (Round)

در راکت‌های پدلی که هدی دایره‌ای شکل یا گرد دارند، محل بهینه برخورد توپ با راکت دقیقا در مرکز هد واقع شده است. همچنین محدوده بهینه برخورد در این نوع از راکت، نسبت به انواع دیگر راکت پدل بسیار وسیع تر‌است و همین امر، بازی با آن را از سایر انواع راکت آسان‌تر می‌سازد. راکت‌های گرد پدل با هدف فراهم‌آوری بیشترین کنترل و تسلط بر روی توپ طراحی شده‌اند و نمی‌توانند قدرتی همانند راکت‌های لوزی شکل یا اشکی را در ضربات اسمش و سایر ضربات اورهد برای بازیکن فراهم کنند. اما این نوع از راکت، نقاط قوت خود را در ضربات فنی به نمایش می‌گذارد و در این شرایط، تسلطی بی‌رقیب را برای بازیکن خود رقم می‌زند.

یکی از بهترین راکت‌های پدل با هد گرد که امروز در بازار جهانی موجود است را می‌توان Metalbone CTRL 3.3 از شرکت مشهور آدیداس (Adidas) دانست.

وزن راکت پدل

وزن یک راکت پدل، مشخصه‌ای چندان مهم از آن نیست و هنگام خرید یک راکت پدل، نیازی نیست که توجه چندانی به آن داشته باشید. در واقع، وزن راکت در بازی پدل به اندازه سایر ورزش‌های راکتی مهم نیست؛ زیرا در این ورزش، تمامی راکت‌ها می‌بایست وزنی از 345 تا 375 گرم داشته باشند و حتی سبک‌ترین و سنگین‌ترین راکت پدل نیز تفاوت وزنی چندانی با یکدیگر ندارند.

وزن راکت در بازی پدل تنها زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بازیکن دچار مصدومیت‌هایی همچون آرنج تنیس (tennis elbow) باشد. بدیهی است که در بازی پدل نیز همانند تنیس، یک راکت سبک‌تر فشار کمتری را حین بازی به ساعد و آرنج شما وارد می‌کند و بازی آسان تری را برایتان رقم می‌زند.

شاید وزن یک راکت پدل، مولفه‌ای قابل توجه حین انتخاب این وسیله برای شما باشد؛ اما بیش از وزن کل راکت، تقسیم وزن آن است که تاثیری مشهود در سبک بازی و عملکرد شما در زمین پدل خواهد داشت. در ادامه، این مولفه را با دقتی بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بالانس یا تقسیم وزن در راکت پدل

همانطور که کمی قبل گفته شد، تقسیم وزن یا بالانس یک راکت پدل، یکی از مهمترین مولفه‌هایی است که می‌بایست هنگام خریداری این وسیله به آن توجه کنید. در واقع، دو راکت با وزن کاملا برابر اما تقسیم وزنی متفاوت، می‌توانند عملکردی کاملا متفاوت را از خود در حین بازی به نمایش بگذارند و به همین دلیل نیز برای سطح و سبکی خاص از بازی مناسب باشند. به همین دلیل نیز پیشنهاد می‌کنیم پس از شکل هد راکت، اولین نکته‌ای که هنگام انتخاب راکت پدل به آن توجه می‌کنید، تقسیم وزن آن باشد. به‌طور کلی، راکت‌های پدل با سه نوع بالانس بالا، میانی و پایین طراحی می‌شوند که در نمونه اول، سر راکت سنگین‌تر از دسته است، در نمونه دوم دسته و هد وزنی کاملا برابر دارند و در نمونه سوم، وزن دسته راکت از هد آن بیشتر است. به عبارت دیگر، سه نوع بالانس در راکت‌های پدل بصورت زیر است.

  • بالانس بالا: هد سنگین‌تر از دسته
  • بالانس میانی یا مساوی: وزن برابر دسته و هد
  • بالانس پایین: وزن سبک‌تر هد نسبت به دسته

در ادامه، هر یک از این انواع راکت را مورد بررسی قرار می‌دهیم و ویژگی‌های عملکردی آنها را به شما معرفی می‌کنیم.

راکت‌های دارای هد سنگین‌تر از دسته (بالانس بالا)

در این نوع از راکت همانگونه که از نامش پیداست، بخش اعظم وزن راکت در قسمت بالایی هد آن واقع شده است. بازیکنان پدل معمولا زمانی توپ را با این بخش از راکت خود می‌زنند که رهبری بازی به دست آنهاست و قصد دارند ضرباتی قدرتمند را به حریف خود بزنند. بدیهی است که در ضربه زدن به توپ با سنگین‌ترین قسمت راکت، نیروی بیشتری به توپ منتقل می‌شود و به دنبال آن، ضرباتی قدرتمند‌تر را به حریف خود خواهید زد. به همین دلیل، راکت‌هایی که هدی سنگین‌تر از دسته خود دارند، قدرتی بسیار را در ضربات در اختیار شما قرار می‌دهند و از این رو نیز برای بازیکنان تهاجمی پدل مناسب هستند. اما نکته مهم درباره این دسته از راکت‌های پدل این است که هد سنگین آنها هرچند می‌تواند قدرتی بسیار را در ضربات برای شما فراهم کند، اما ممکن است باعث کاهش تسلط شما به ضربات شود و از دقت آنها بکاهد.

راکت‌هایی دارای تقسیم وزن برابر (بالانس میانی)

در این دسته از راکت‌های پدل همانگونه که از نامشان پیداست، وزن میان هد و دسته به‌شکلی کاملا برابر تقسیم شده است و بخشی از آنها سنگین‌تر از دیگری نیست. ترکیب تقسیم وزن برابر با شکل هد اشکی در یک راکت پدل، ترکیبی برابر و میانی از قدرت و کنترل را در ضربات برای بازیکن رقم می‌زند؛ بنابراین، اگر به دنبال یک راکت همه فن حریف هستید که بتواند در تمامی شرایط عملکردی مناسب را به شما ارائه کند، راکت‌های اشکی گزینه‌ای مناسب برای شما خواهند بود. همچنین اگر یک بازیکن نه چندان با تجربه در پدل هستید که هنوز سبک بازی مشخصی را برای خود انتخاب نکرده است و نمی‌داند دقیقا چه راکتی برای او مناسب است، این دسته از راکت‌ها برای شما ایده آل خواهند بود.

راکت‌هایی دارای هد سبک‌تر از دسته (بالانس پایین)

در این نوع از راکت پدل، بخش اعظم وزن در بخش پایینی هد واقع شده است. این بخش از هد راکت، معمولا زمانی در بازی پدل با توپ برخورد دارد که در حال بازی به‌شکل دفاعی باشید یا قصد داشته باشید ضرباتی ظریف را به حریف خود بزنید. به عبارت دیگر، زمانی که قصد داشته باشید به جای قدرت، دقت را در بازی خود پیشه کنید، با بخش پایینی هد راکت خود به ضربه زدن به توپ می‌پردازید و از این رو، راکت‌هایی که بالانسی پایین دارند در این شرایط برای شما مناسب‌تر خواهند بود. این راکت‌ها، قدرت مانور و راحتی بالاتری را در بازی در اختیار شما قرار می‌دهند و فشار کمتری را نیز به دست شما در ضربات وارد می‌کنند. تقریبا تمامی راکت‌های پدلی که هدی گرد دارند، از بالانسی پایین نیز برخوردارند و می‌توان آنها را گزینه‌ای مناسب برای بازیکنانی دانست که با ظرافت و دقت به بازی پدل می‌پردازند.

توجه داشته باشید که راکت‌های پدلی که بالانسی پایین دارند، مطمئنا قدرت راکت‌های دارای بالانس بالا را در ضربات به شما ارائه نمی‌کنند و هدف طراحی آنها نیز این مولفه نبوده است.

ترکیب شکل هد و بالانس راکت

یک قانون کلی در مورد راکت‌های پدل این است که نقطه تعادل آنها، معمولا عریض‌ترین قسمت هد آنهاست. برای مثال، تقریبا تمامی راکت‌هایی که هدی لوزی شکل دارند، دارای بالانس بالا یا هدی سنگین‌تر از دسته هستند و در مقابل، راکت‌های دارای هد گرد، تقریبا تماما دارای بالانس پایین یا هد سبک‌تر از دسته هستند. از این رو، شکل هد و بالانس، دو مولفه بسیار مرتبط با یکدیگر در راکت‌های پدل هستند که تاثیری بسیار نیز در عملکرد راکت دارند.

اما قانون ذکر شده، یک قانون کلی است و طبیعتا مواردی استثناء نیز در رابطه میان شکل هد و بالانس راکت وجود دارد. بنابراین، نمی‌توان صرفا با توجه به این که یک راکت هدی گرد دارد، فرض کرد که بالانس آن نیز پایین است. شرکت‌های سازنده راکت پدل امروزه بازه‌ای وسیع از محصولات را از این دسته به بازار عرضه می‌کنند که هر یک از آنها، می‌تواند برای قشر و سطحی خاص از بازیکنان پدل مناسب باشد. به دنبال همین امر نیز در بازار امروز راکت‌های پدل، یک راکت با هدی گرد می‌تواند تقسیم وزنی برابر داشته باشد تا در عین فراهم‌آوری کنترل مناسب، قدرتی بیشتر را نیز در ضربات برای بازیکن خود فراهم کند.

بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم به تقسیم وزن راکت جدا از شکل هد آن توجه داشته باشید و در صورت امکان، بالانس‌هایی مختلف از راکت را مورد آزمایش قرار دهید تا با تجربه شخصی، بهترین نوع بالانس در یک راکت پدل را برای خود و سبک بازیتان بیابید. در بسیاری از شرایط، تقسیم وزن یک راکت پدل حتی از شکل هد آن نیز تاثیری بیشتر در عملکرد و توازن میان قدرت و کنترل ارائه شده توسط آن دارد. برای مثال، در شرایط والی توپ یا رد و بدل کردن پیاپی آن با حریف، تقسیم وزن راکت اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا راکت‌هایی که سری سنگین‌تر از دسته خود دارند در این شرایط سرعت پاسخ دهی شما به ضربات را کاهش می‌دهند و از چابکی شما می‌کاهند. در نتیجه، اگر خود در بازی پدل سرعت پاسخ دهی چندان بالایی ندارید، بهتر است که به دنبال راکت‌هایی با وزن هد پایینتر باشید؛ زیرا راکت‌هایی که هدی سنگین دارند شاید بتوانند قدرتی بسیار را در والی در اختیار شما قرار دهند؛ اما بازیکنی کند از شما می‌سازند.

جنس تیغه و قاب راکت پدل

طراحی تیغه یک راکت پدل و جنس آن، تاثیری اساسی در عملکرد راکت و استحکام و دوام آن دارد. به‌طور کلی، تیغه در اکثر راکت‌های پدل از فیبر کربن یا فایبرگلاس یا ترکیبی از این دو ماده ساخته می‌شود. راکت‌هایی که بدنه آنها از فیبر کربن ساخته شده است، طبیعتا قیمتی بالاتر از سایر انواع این وسیله دارند و به دنبال همین امر نیز بیشتر برای استفاده بازیکنان باتجربه و حرفه‌ای پدل طراحی شده اند. بازی با راکت‌های کربنی پدل، کمی نسبت به راکت‌های ساخته شده از فایبرگلاس دشوار‌تر است و محدوده بهینه برخورد با توپ در هد آنها نیز وسعتی کمتر نسبت به انواع دیگر راکت پدل دارد. اما در صورتی که با این نوع از راکت پدل، به‌شکلی اصولی و ماهرانه به بازی و ضربه زدن به توپ‌ها بپردازید، عملکردی بسیار بهتری را از آن نسبت به راکت‌های فایبرگلاسی تجربه خواهید کرد. همین ویژگی در کنار دوام کمی پایینتر راکت‌های کربنی نسبت به راکت‌های فایبرگلاسی، باعث می‌شود که این نوع از راکت چندان برای بازیکنان کم تجربه و مبتدی مناسب نباشند.

راکت‌های پدل نرم و سخت: دانسیته‌های مختلف فیبر کربن

در آخر، باید بگوییم که بافت فیبر کربن در هر راکت پدل می‌تواند با دیگری بسیار متفاوت باشد. در واقع، الیاف کربن در یک صفحه فیبر کربن را می‌توان با تراکم‌هایی مختلف به یکدیگر بافت تا میزانی خاصی از سختی در یک قطعه ساخته شده از فیبر کربن حاصل شود. هرچه الیاف کربن در یک قطعه فیبر کربنی با تراکم بیشتری به یکدیگر بافته شده باشند، سختی سطح فیبر کربنی بالاتر خواهد رفت. برخی از سازندگان راکت‌های پدل فیبر کربنی، دانسیته یا تراکم فیبر کربن به کار رفته در ساخت راکت را بر روی آن درج می‌کنند تا بازیکن بداند دقیقا با چه نوعی از راکت روبرو شده است و انتظار چه میزان سختی ساختاری را از آن داشته باشد. دانسیته فیبر کربن در راکت‌های پدل ساخته شده از این ماده، با اعدادی همچون 3،6، 12، 18 و 24k بر روی آن درج می‌شود که هرچه این عدد بالاتر باشد، به معنای سختی بیشتر ساختار راکت است. عدد 24k را نیز می‌توان بالاترین دانسیته فیبر کربن قابل استفاده در ساخت راکت پدل دانست و راکت‌هایی که این عدد بر روی آنها درج شده است، سخت‌ترین راکت‌های پدل به شمار می‌روند.

به این ترتیب، یک راکت کربن با دانسیته 18k سختی ساختاری به مراتب بالاتری را از یک راکت مشابه با دانسیته 3k دارد. اگر با یک راکت کربنی با دانسیته 18k به‌شکلی صحیح و در محدوده بهینه راکت به توپ ضربه بزنید، ضرباتی بسیار دقیق‌تر و تمیز خواهید داشت؛ اما در صورتی که با چنین راکتی، ضربه‌ای نه چندان دقیق و اصولی، خارج از محدوده بهینه هد راکت به توپ وارد کنید، راکت نمی‌تواند تماسی کامل با توپ برقرار کند و ضرباتی بد را برای شما رقم خواهد زد. در مقابل، راکت‌هایی که ساختاری نرم‌تر دارند، همچون راکت‌های کربنی با دانسیته 3k، حتی در ضربات غیر اصولی و خارج از محدوده بهینه هد نیز عملکردی چندان بد ندارند و می‌توانند توپ شما را به‌شکلی قابل قبول به آن سوی زمین برسانند.

کدامیک را انتخاب کنیم: راکت‌های ساخته شده از فایبرگلاس یا فیبر کربن؟

راکت‌های ساخته شده از فایبرگلاس معمولا برای بازیکنان مبتدی گزینه‌ای مناسب‌تر به شمار می‌روند؛ زیرا این نوع از راکت، دوامی بالاتر از راکت‌های کربنی دارد و همچنین محدوده بهینه هد نیز در آن نسبت به راکت‌های کربنی وسیع‌تر است. محدوده بهینه وسیع‌تر در این راکت‌ها، به این معناست که شما برای برقراری تماسی مناسب با توپ به‌وسیله راکت خود، می‌توانید از محیطی بزرگ‌تر بر روی هد راکت استفاده کنید و تنها به محدوده‌ای خاص از آن تکیه نکنید. تماس مناسب با توپ در این راکت‌ها، ضرباتی دقیق‌تر را برای بازیکنان مبتدی رقم می‌زند و از آسیب دیدن آرنج، شانه و مچ آنها در حین بازی پدل نیز جلوگیری می‌کند.

در مقابل، اگر یک بازیکن باتجربه و ماهر پدل هستید که می‌تواند به‌طور پیاپی ضرباتی دقیق و بهینه را در حین این بازی به توپ وارد کند، راکت‌های ساخته شده از فیبر کربن برای شما مناسب‌تر خواهند بود؛ زیرا در صورتی که با این نوع از راکت به‌شکلی دقیق و اصولی به بازی بپردازید، ضرباتی بسیار دقیق‌تر و قدرتمندتر را نسبت به راکت‌های فایبرگلاسی تجربه خواهید کرد.

هسته یک راکت پدل

هسته یا بخش داخلی و مرکزی یک راکت پدل، معمولا از چند نوع خاص از اسفنج ساخته می‌شود که اصلی‌ترین‌های آنها، EVA و FOAM نام دارند. تفاوت اصلی میان این دو نوع اسفنج، فشردگی ساختار آنها و در نتیجه، قابلیت‌های کنترلی است که به راکت پدل می‌بخشند. فوم EVA معمولا در راکت‌های حرفه‌ای به کار می‌رود و فوم FOAM به دلیل سختی کمتر ساختار خود، در تمامی انواع راکت پدل مورد استفاده قرار می‌گیرد. سختی بالاتر ساختار EVA، باعث می‌شود که راکت‌های ساخته شده از آن، قدرت و سرعت بالاتری را در بازی در اختیار بازیکن خود قرار دهند؛ اما همین سختی بالا، باعث کنترل دشوارتر آنها نسبت به راکت‌های مجهز به هسته FOAM می‌شود.

گریپ راکت پدل

گریپ راکت پدل به عنوان عنصر اصلی تماس آن با دست بازیکن، بخشی بسیار مهم از آن به شمار می‌رود و می‌بایست هنگام انتخاب یک راکت، توجهی ویژه به آن داشت. اگر گریپ راکت پدل برای دستان شما بیش از حد باریک باشد، ممکن است که آن را با نیرویی بیش از حد در دستان خود نگه دارید و با منقبض کردن ناخواسته عضلات ساعد خود به این شکل، ریسک آسیب به دست خود حین بازی را افزایش دهید. در مقابل، اگر ضخامت گریپ راکت پدل شما بیش از اندازه دستتان باشد، قدرت کنترل مانور شما بر روی راکت به‌شکلی مشهود کاهش می‌یابد. به همین دلایل، توجه به گریپ یک راکت پدل هنگام خریداری آن و انتخاب یک اندازه مناسب از آن بسته به اندازه دستتان، نکته‌ای بسیار مهم است که در انتخاب یک راکت پدل می‌بایست به آن توجه داشته باشید.

اما نکته مهم اینجاست که برخلاف راکت‌های تنیس، راکت‌های پدل با چند اندازه مختلف گریپ تولید نمی‌شوند و همگی آنها، به یک اندازه مشخص از گریپ مجهز هستند. بنابراین، بازیکنان پدل در صورتی که از ضخامت گریپ راکت خود رضایت نداشته باشند، معمولا یک اورگریپ بر روی آن نصب می‌کنند تا ضخامت آن را به اندازه دلخواه خود افزایش دهند.

یکی دیگر از راه‌های تنظیم اندازه گریپ در راکت پدل، افزودن یک آندرگریپ به دسته راکت است. آندرگریپ همانگونه که از نامش پیداست، یک لایه است که برخلاف اورگریپ، در زیر گریپ اصلی راکت قرار می‌گیرد و برای نصب آن، می‌بایست گریپ را به طول کامل از دسته راکت جدا کنید تا آندرگریپ را بر روی اسکلت دسته نصب کرده و سپس گریپ اصلی راکت یا یک اورگریپ را بر روی آن نصب کنید. آندرگریپ راکت در ضخامت‌ها و اشکالی مختلف تولید می‌شود که هر یک می‌تواند برای اندازه‌ای خاص از دست و سبکی خاص از بازی مناسب باشد. پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که قصد استفاده از آندرگریپ بر روی راکت پدل خود را دارید، مدل‌های مختلف را بر روی راکت خود نصب کرده و با آزمایش آنها، یک نمونه مناسب برای خود را بیابید. یکی از محبوب‌ترین آندرگریپ‌های بازار را می‌توان Hesacore از شرکت بول پدل (Bullpadel) دانست که یک آندرگریپ با شکلی ارگونومیک و بافتی نرم است و می‌تواند برای بازه‌ای وسیع از بازیکنان پدل بسیار مناسب باشد.

حال که در بحث دسته و گریپ راکت پدل هستیم، شایان ذکر است که برخی از راکت‌های پدل، دسته و گریپی بلندتر از طول استاندارد دارند و در صورت لزوم و در شرایطی که نیاز دارید راکت پایداری بیشتری در دستانتان داشته باشد، می‌توانید آنها را به‌صورت دو دستی در حین بازی در دست بگیرید.

قیمت یک راکت پدل چقدر است؟

اما به جز مولفه‌های فنی و عملکردی راکت پدل، قیمت این وسیله نیز یک مولفه بسیار مهم است که مطمئنا در انتخاب شما موثر خواهد بود. امروزه، راکت‌های پدل باکیفیت در محدوده قیمتی 50 الی 450 دلار یا کمی بیشتر در بازار قابل خریداری هستند و میزان هزینه‌ای که برای خرید راکت پدل می‌کنید، کاملا به شرایط و اولویت‌های شما بستگی خواهد داشت. اما پیشنهاد می‌کنیم که هنگام انتخاب راکت پدل، بودجه‌ای را در نظر بگیرید که با صرف آن، راکت پدل به‌وسیله‌ای فوق‌العاده ارزشمند برای شما تبدیل نشود و از استفاده از آن به‌شکل صحیح و برخورد دادن آن با دیوارها و شیشه‌های زمین بازی، ترسی نداشته باشید! برای بسیاری از افراد، صرف مبلغی بالا برای خرید پدل راکت، باعث می‌شود که حین بازی، بیش از حد مواظب راکت خود باشند و از بازی به‌شکل کامل لذت نبرند؛ به دنبال همین امر، پیشنهاد می‌کنیم همواره راکتی در یک سطح پایینتر از حداکثر بودجه خود را انتخاب کنید تا با قدرت و راحتی کامل با آن به بازی بپردازید و به ضربات قدرتمند حریف خود، به‌شکلی بی‌پروا پاسخ دهید!

اما در راکت پدل نیز همانند تقریبا هر وسیله دیگری، قیمت محصول معمولا رابطه‌ای مستقیم با کیفیت آن دارد و طبیعتا هرچه پول بیشتری پرداخت کنید، راکتی باکیفیت‌تر را دریافت خواهید کرد. راکت‌های پدل را می‌توان بر اساس قیمت آنها، به سه دسته تقسیم کرد: راکت‌های مبتدی که قیمتی از 60 تا 110 دلار دارند، راکت‌های متوسط که قیمتی از 120 تا 190 دلار دارند و راکت‌های حرفه‌ای که حداقل قیمت آنها 200 دلار و حداکثر آن، 450 دلار یا حتی بیشتر است.

تفاوت قیمت میان راکت‌های پدل، به کیفیت مواد به‌کاررفته در آن، فناوری مورد استفاده در ساخت و البته جزئیات کوچکی در طراحی که باعث عملکرد بهتر راکت می‌شوند بستگی دارد.

تفاوت میان راکت‌های پدل مناسب برای آقایان، بانوان و کودکان در چیست؟

راکت‌های پدل مخصوص بانوان و آقایان، بسیار به یکدیگر شبیه هستند و بسیاری از بانوان، امروزه این ورزش را با استفاده از راکت‌هایی انجام می‌دهند که به‌طور خاص برای بانوان طراحی نشده اند.

از تنها تفاوت راکت‌های پدل مخصوص بانوان با نمونه‌های مخصوص آقایان، وزن در حدود 15 الی 30 گرم کمتر آنها و طراحی ظاهری کمی متفاوتشان است؛ به جز این تفاوت‌ها، به دلیل این که دستان بانوان معمولا از آقایان کوچکتر است، راکت‌های پدل مخصوص بانوان نیز به‌طور معمول به گریپی باریک‌تر از راکت‌های پدل آقایان مجهز هستند.

اما راکت‌های پدل مخصوص کودکان، وزنی در حدود 40 گرم سبک‌تر از راکت‌های معمول بزرگسالان دارند تا استفاده از آنها برای کودکان آسان‌تر شود. همچنین این دسته از راکت‌ها، تیغه‌ای باریک‌تر و گریپی کوتاه‌تر از راکت‌های بزرگسال دارند. این ویژگی‌ها در کنار یکدیگر، قدرت مانور با راکت و کنترل آن حین بازی پدل را برای کودکان تسهیل می‌کنند و قدرت بیشتری را حین بازی برای دستان کوچک آنها فراهم می‌سازند. علاوه بر اینها، راکت‌های پدل کودکان تقریبا همگی از فایبرگلاس ساخته می‌شوند تا ساختاری نرم‌تر داشته باشند و بازی آسان تری را برای کودکان رقم بزنند.

راکت پدل با چه برند‌هایی در بازار وجود دارد؟

امروزه، شرکت‌های بسیاری راکت‌هایی مخصوص بازی پدل تولید می‌کنند و اکثر آنها نیز بازه‌ای کامل از این وسیله را در سبد محصولات خود دارد تا بتوانند راکتی مناسب را برای انواع بازیکن این ورزش، در سطح‌های مختلف مهارت و با سبک‌های مختلف بازی فراهم کنند.

با برند‌هایی همچون بابولات (Babolat)، هد (Head) و دانلوپ (Dunlop) که سالهاست در ساخت تجهیزات مخصوص بازی تنیس فعال هستند، امروزه راکت‌هایی بسیار باکیفیت برای بازی پدل نیز تولید می‌کنند. همچنین اگر در بازی تنیس تجربه بسیاری داشته باشید، می‌دانید که ستاره پیشکسوت سوئدی تنیس، رابین سودرلینگ (Robin Söderling) اخیرا برند تجهیزات خود را با نام RS Padel تاسیس کرده است.

کشور اسپانیا را می‌توان یکی از فعال‌ترین کشورهای جهان در بازی پدل دانست و به همین دلیل، چندی از مهمترین برندهای سازنده تجهیزات این بازی نیز در این کشور مستقر هستند. از مهمترین این برندها می‌توان به بول پدل (Bullpadel)، ناکس (Nox) و استاروی (Starvie) اشاره کرد که همگی حضوری برجسته در تورنمنت بین المللی پدل (World Padel Tour) دارند.

علاوه بر اینها، برندهایی جهانی و بسیار مشهور سازنده البسه ورزشی همچون فیلا (Fila)، آدیداس (Adidas) و میزونو (Mizuno) نیز بازه‌ای قابل توجه از راکت‌های پدل را در سبد محصولات خود دارند و دو برند اوساکا (Osaka) و آکس داگ (Oxdog) نیز اخیرا با محصولاتی جذاب در این بازار حضور یافته اند. اگر بازیکن پینگ بونگ نیز باشید، باید بگوییم که برند سوئدی استیگا (Stiga)، یکی از برترین سازندگان تجهیزات بازی پینگ پونگ نیز اخیرا تولید راکت و سایر لوازم مربوط به بازی پدل را آغاز کرده است.

چگونه مناسب‌ترین راکت پدل را بسته به سطح بازی خود انتخاب کنیم؟

در کنار مولفه‌های فنی یک راکت، سطح بازی شما نیز یک امر بسیار مهم است که می‌بایست در انتخاب راکت پدل برای خود توجهی ویژه به آن داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم در این باره، با خود صادق باشید و بدون تعصب، مهارت خود در ضربه زدن به توپ، سبک بازی خود و تعداد دفعاتی که در هفته به بازی پدل می‌پردازید را در نظر بگیرید. این سوالات می‌توانند شما را به جهتی صحیح در انتخاب راکت پدل هدایت کنند و باعث شوند که بتوانید بسته به نیاز خود، یک راکت مناسب را برای خود انتخاب کنید. این که چه نوع و مدلی از راکت پدل برای شما از همه مناسب‌تر است، امری کاملا شخصی است که خود شما می‌بایست با کسب مشاوره از کارشناسان این زمینه، پرسیدن سوالات بالا از خود و در صورت امکان، امتحان و تجربه چند نوع از راکت در شرایط حقیقی بازی، به آن دست یابید. بنابراین، ما از این که نوعی خاص از راکت را بسته به سطح و سبک بازیتان به شما معرفی کنیم، خودداری می‌کنیم.

دو اشتباه که هنگام خرید راکت پدل می‌بایست از آنها پرهیز کنید

ما به‌عنوان متخصصین راکت پدل، همواره به مشتریان خود توصیه می‌کنیم که هنگام خرید اولین راکت پدل خود، به دو نکته دقت کنند؛ زیرا عدم توجه به این نکات، می‌تواند شما را در تله‌ای بیاندازد که حتما پیشرفت شما را در بازی پدل کند خواهد کرد و ممکن است که شما را به کلی از این ورزش دلزده کند.

اولین توصیه ما این است که اگر بازیکنی مبتدی هستید، به جد از خرید یک راکت پدل با سطحی سخت خودداری کنید. بسیاری از راکت‌های بالارده موجود در بازار، سطحی سخت، معمولا ساخته شده از فیبر کربن با دانسیته بالا، همچون 18k دارند. همانطور که گفته شد، در این نوع از راکت‌ها، یعنی راکت‌هایی که ساختاری بسیار سخت دارند، محدوده بهینه ضربه به توپ در حد وسعتی کمتر دارد و در صورتی که با تکنیک و ظرافتی مناسب با استفاده از آنها به توپ‌ها ضربه نزنید، نمی‌توانید توپ را به‌شکلی بهینه به زمین حریف خود برسانید. در واقع، راکت‌هایی که ساختاری با سختی بالا دارند، در ضرباتی که توپ خارج از مرکز هد با راکت برخورد می‌کند، نمی‌توانند تماسی کامل و صحیح با توپ برقرار کنند و می‌توانند علاوه بر افت عملکرد شما، باعث آسیب فیزیکی شما و بروز مشکلاتی همچون آرنج تنیس (tennis elbow) نیز بشوند. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که به‌تازگی قصد یادگیری بازی پدل را دارید، راکتی با ساختاری نرم‌تر را انتخاب کنید تا بتوانید این بازی را به‌شکلی آسان‌تر بیاموزید.

دیگر توصیه‌ای که به شما داریم، این است که پیش از انتخاب راکت، تعداد دفعاتی که در هفته به بازی پدل می‌پردازید و زمانی که قرار است از راکت خود استفاده کنید را نیز مورد توجه قرار دهید. برای مثال، اگر یک بازیکن مبتدی پدل هستید و نمی‌خواهید هزینه بسیاری را نیز برای خرید تجهیزات این بازی صرف کنید، راکت‌های ارزان این بازی مطمئنا برای شما جذاب‌تر و مناسب‌تر خواهند بود؛ اما اگر برای مثال، تجربه‌ای چندین ساله در بازی تنیس دارید و آمادگی جسمی شما برای یادگیری بازی پدل نیز بالاست، بهتر است که به سراغ تجهیزات گران قیمت‌تر بروید؛ زیرا ممکن است پس از مدتی کوتاه، عملکرد تجهیزات مبتدی این بازی برای سطح مهارت شما کافی نباشند و مجبور شوید که با صرف هزینه مجدد، تجهیزاتی حرفه‌ای‌تر را برای خود خریداری کنید. در این صورت، توصیه می‌کنیم به سراغ گزینه‌های کمی گران قیمت‌تر و حرفه‌ای‌تر بروید تا بتوانید مدت زمانی طولانی‌تر را بدون نیاز به جایگزینی آنها با نمونه‌هایی حرفه‌ای‌تر از آنها استفاده کنید.

۳ باور اشتباه درباره راکت‌های پدل:

۱- راکت‌های دارای هد گرد بیشتر برای بازیکنان مبتدی مناسب هستند؛ زیرا این راکت نمی‌تواند قدرتی به اندازه سایر انواع راکت پدل ارائه کند.

جمله بالا، یک باور اشتباه است که در میان بسیاری از بازیکنان مبتدی پدل وجود دارد. این باور اشتباه از این امر نشات می‌گیرد که تقریبا 9 مدل از 10 مدل راکت مبتدی پدل موجود در بازار، هدی به‌شکل دایره‌ای دارند؛ زیرا بازی با این شکل از هد به‌طور معمول برای بازیکنان مبتدی آسان‌تر است. اما این به این معنا نیست که این نوع از راکت برای بازیکنان حرفه‌ای و پیشرفته پدل مناسب یا کافی نیست؛ بلکه امروز، بسیاری از بازیکنان حرفه‌ای و نام آور حتی در تورنمنت بین المللی World Padel Tour نیز همین شکل از راکت را مورد استفاده قرار می‌دهند. به عبارت دیگر، می‌توان گفت که هیچ شکلی از هد راکت پدل، برای سطحی خاص از بازیکنان این ورزش ساخته نشده است و هر یک می‌توانند با عملکرد متفاوت خود در بازی، به نوبه خود برای تمامی افراد فعال در این رشته ورزشی مناسب باشند.

۲- یک راکت پدل قیمتی برابر با راکت سایر بازی‌های مشابه دارد؛ بنابراین، می‌توان قیمت و کیفیت راکت‌های پدل را به‌صورت مستقیم با راکت سایر بازی‌ها مقایسه کرد.

به طور کلی، راکت‌های پدل نسبت به راکت‌های بازی‌های مشابه همچون تنیس، اسکواش و بدمینتون، قیمتی کمی بالاتر دارند؛ بنابراین، برای این که راکتی باکیفیت را برای این بازی خریداری کنید، می‌بایست مبلغی کمی بیشتر را صرف کنید. در راکت‌های پدل نیز همانند هر وسیله ورزشی دیگری، قیمت و کیفیت لزوما رابطه مستقیمی ندارند و نمی‌توان انتظار داشت که حتما با صرف هزینه بیشتر برای خرید این وسیله، عملکردی بهتر نیز از آن دریافت خواهید کرد. در مقابل نیز مسلما نمی‌توان انتظار داشت که با قیمت یک راکت پدل مبتدی، یک نمونه حرفه‌ای از این وسیله را خریداری کنید. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم که در انتخاب و خرید یک راکت برای این ورزش، حتما با یک کارشناس خبره در این زمینه مشورت کنید و در صورت امکان، انواعی مختلف از این وسیله را نیز مورد آزمایش قرار دهید تا خود با تجربه آنها، یک نمونه مناسب را برای خود انتخاب کنید. یک راکت پدل وسیله‌ای ارزان نیست و بهتر است که با تحقیق و کسب تجربه بیشتر در زمینه این وسیله، هزینه خود را به‌شکلی هوشمندانه‌تر برای خرید آن صرف کنید.

۳- با وجود این که راکت پدل در هد خود همانند راکت‌های تنیس به زه مجهز نیست، اما می‌توان با اندازه گیری سختی صفحه هد آن به‌وسیله دست، خاصیت ترامپولینی یا قدرت آن در ضربات را به‌شکلی حدودی سنجید.

متاسفانه این باور نیز درباره راکت‌های پدل غلط است؛ زیرا با وجود این که خاصیت ارتجاعی صفحه هد در این نوع از راکت، نقشی مهم را در نیروی قابل تولید توسط آن ارائه می‌کنند، اما مولفه‌های دیگر همچون نوع و فشردگی فوم، جنس فریم و میزان سختی آن نیز تاثیری مشهود در عملکرد راکت در این زمینه دارند. به دنبال همین امر، اندازه‌گیری قدرت ضربات در یک راکت پدل کمی پیچیده‌تر از سایر انواع راکت است و پیشنهاد می‌کنیم برای این که راکتی مطابق با انتظارات و خواسته‌های خود را انتخاب و خریداری کنید، حتما از یک کارشناس خبره در این زمینه کمک بگیرید.

در صورتی که یک بازیکن پدل هستید، از چه نوعی از راکت برای انجام این بازی استفاده می‌کنید؟ از شما دعوت می‌کنیم که در بخش نظرات همین مطلب، نوع و مدل راکت پدل خود و تجربه استفاده خود از آن را با ما و مخاطبین راکت ران در میان بگذارید.


تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۵/۱۸
نویسنده: Alireza Basiri
درباره راکت ران

فروشگاه راکت ران، نمایندگی چندی از مشهورترین و بزرگترین برندهای تجهیزات تنیس و رانینگ همچون یونکس، نایک، ویلسون، بابولات، اسیکس، دیادم، دانلوپ، آر اس اسپورتز و ام اس وی است. شرکت راکت ران با عرضه چندی از برترین محصولات این برندها برای اولین بار در ایران و برخورداری از کارشناسانی خبره، دسترسی به تجهیزات ورزشی باکیفیت و انتخابی صحیح میان گزینه‌های متعدد آنها را برای شما از هر زمانی آسان‌تر می‌کند.

اینماد
آدرس

آدرس: تهران، خیابان جردن (نلسون ماندلا)، خیابان دستگردی به سمت ولی‌عصر، پلاک ۲۷۷، واحد ۱۱ (لطفاً پیش از بازدید حضوری، از طریق شماره‌های تماس، اقدام به هماهنگی فرمایید)

تمامی حقوق برای این وبسایت محفوظ می‌باشد و هرگونه کپی برداری غیر قانونی است.