شماره تماس:

گریپ راکت تنیس چیست؟

گریپ راکت تنیس چیست؟

گریپ در راکت تنیس، نقطه تماس اصلی آن با دستان شماست و در واقع، بخشی از آن است که می‌بایست از طریق آن، راکت را در دست بگیرید. اما گریپ به معنای نحوه گرفتن راکت در دست نیز هست و توجه به آن، می‌تواند شکل بازی شما را دگرگون کند. در دست گرفتن راکت در بازی تنیس، روش‌های مختلفی دارد که هر یک، مسلما مزایا و معایب متفاوتی را ارائه می‌دهند و برای گروهی خاص از تنیسورها مناسب هستند. شناخت هر یک از انواع گریپ راکت و دانستن ویژگی‌های هر یک از آنها، می‌تواند به شما در انتخاب یک تکنیک مناسب در این زمینه کمک کند و به دنبال آن، عملکردی بهتر را در بازی برای شما رقم بزند. اکثر تنیسورهای مبتدی و متوسط، اهمیت چندانی به نحوه در دست گرفتن راکت خود نمی دهند و توجه خاصی به تاثیر آن در عملکردشان در زمین تنیس ندارند؛ در حالی که یک تکنیک ساده همچون روش گرفتن راکت در دست نیز می‌تواند اهمیتی بسیار در شیوه بازی تنیس شما داشته باشد و حتی کمکی شایان به بهبود مهارت شما در این بازی کند.

نحوه‌ای که یک بازیکن راکت خود را در دست می‌گیرد، تاثیری مستقیم در سوئینگ آن، زاویه هد آن و سطح تماس آن با توپ دارد. برخی از روش‌های گریپ، سوئینگ بیشتری را برای راکت رقم می‌زنند و باعث قدرت بیشتر ضربات می‌شوند؛ اما برخی دیگر، سویینگ‌های بالا به پایینی را برای بازیکن رقم می‌زنند که باعث چرخش بیشتر توپ در ضربات می‌شود. دانستن این موارد، به شما کمک می‌کند که روش گریپ مورد نظر خود را به شکلی دقیق‌تر بسته به سبک بازی خود انتخاب کنید.

به طور خلاصه، سیستم یا گریپ راکت تاثیری مشهود در بازی شما و سبک آن خواهد داشت و هنگام انتخاب این بخش از راکت، می‌بایست به رویکرد کلی خود در زمین تنیس توجه داشته باشید. هنگام انتخاب گریپ از خود بپرسید که چگونه می‌خواهید بازی تنیس را هدایت کنید؟ آیا قصد دارید مثل بازیکنانی همچون راجر فدرر (Roger Federer) افسانه‌ای در کل زمین به حمله بپردازید؟ در این صورت، باید بگوییم که فدرر از سیستم گریپ فورهند ویژه‌ای استفاده می‌کند که شکلی در میان گریپ‌های Eastern و semi-Western دارد و به او این امکان را می‌دهد که سویینگی افقی به توپ وارد کند، رویکرد خشن خود در بازی را پیش ببرد و نقشی تعیین کننده را در بازی ایفا کند. اما ممکن است که سبک بازی شما در نقطه مقابل فدرر باشد و همانند رافائل نادال (Rafael Nadal)، رویکردی آهسته و پیوسته داشته باشد. نادال از روش گریپی نزدیک به گریپ‌های Western در بازی استفاده می‌کند که به او امکان اعمال رویکرد ظریف و ویژه خود را در بازی می‌دهد. اگر می‌توانید رویکرد خود را با این دقت در بازی تشخیص دهید و آن را دسته بندی کنید، می‌توانید روش گریپ مناسب برای خود را بسیار آسان پیدا کنید؛ اما اگر این چنین نیست و مطمئن نیستید که سبک بازی شما دقیقا چگونه است، هیچ اشکالی ندارد! زیرا می‌توانید با در پاسخ دهی به سوالات زیر، به رویکرد خود در بازی پی ببرید و گریپ مناسب برای خود را بیابید.,/p>

فراموش نکنید که هیچ نوعی از گریپ کاملا بی نقص نیست و هر یک از آنها در زمینه‌هایی خاص از بازی تنیس عملکردی مناسب تری را برای شما رقم میزنند. همچنین در نظر داشته باشید که معمولا تنها یک نوع از گریپ برای شما مناسب نیست و احتمالا با توجه به سبک بازیتان، چندین روش گریپ راکت برای شما کاربردی باشد. طبیعتا هر سیستم گریپ نقاط ضعف و قوت خود را دارد؛ اما برخی از گریپ‌ها برای بازی در سبک‌هایی خاص مناسب‌تر هستند و می‌بایست با توجهی ویژه به سبک بازی خود، گریپی که بهترین عملکرد را برایتان رقم می‌زند را بیابید.

راهی مفید برای یادگیری گریپ‌های مختلف تنیس

برای این که متوجه شوید اکنون در حال بکارگیری چه روشی از گریپ هستید و انواع دیگر گریپ را نیز بیاموزید، می‌بایست چند تکنیک را به کار بگیرید و به چند نکته نیز توجه داشته باشید.

پیش از هر چیز، به دسته راکت خود، خصوصا بخش زیرین یا پایینی آن نگاه کنید. با نگاه کردن به این بخش، متوجه می‌شوید که گریپ راکت شما، در قطر خود هشت ضلع دارد و در واقع، به هشت بخش یا سطح مختلف تقسیم شده است و هر یک از لبه‌های آن که در پایین دیده می‌شود، تا بالاترین بخش گریپ و محل اتصال دسته به هد راکت امتداد پیدا کرده است. پس از این، با فرض این که هد راکت به طور کامل عمود بر زمین قرار گرفته است و زاویه‌ای نود درجه‌ای با سطح زمین دارد، هر یک از ضلع‌های راکت را شماره گذاری می‌کنیم و بخش بالای آن را نیز شماره یک می‌نامیم. سپس، به شکل ساعت گرد به سراغ اضلاع بعدی دسته راکت می‌رویم و هر یک از آنها را نیز به ترتیب از 2 تا 8 شماره گذاری می‌کنیم. نام گذاری هر یک از اضلاع دسته راکت، می‌تواند به عنوان یک سیستم برای یافتن و استفاده از روش‌های گریپ به کار گرفته شود و به شما در یادگیری روش‌های مختلف در دست گرفتن راکت کمکی شایان کند.

پس از این مرحله، به کف دست خود و به طور خاص، به دو بخش بالای مچ و زیر انگشت اشاره خود نگاه کنید. منظور از بخش بالای مچ، بخش نرم بزرگ کف دست است که پایین‌ترین بخش کف دست نیز محسوب می‌شود و تا استخوان متصل کننده انگشت کوچک دست نیز امتداد می‌یابد. بخش زیر انگشت اشاره نیز بخش نرم دیگر در کف دست است که در زیر پایینترین بند انگشت اشاره قرار دارد. اما نگاه به این دو بخش چه اهمیتی در یادگیری روش‌های مختلف گریپ راکت در تنیس دارد؟

گریپ یا نحوه در دست گرفتن راکت تنیس، در واقع با تعداد لبه‌هایی که بخش پایینی و بالایی کف دست شما در بر گرفته اند تعیین می‌شود. همچنین می‌بایست در نظر داشته باشید که در بکارگیری انواع متداول گریپ نیز می‌توانید انعطاف به خرج دهید و کمی آن را تغییر دهید. برای مثال، در صورتی که بخواهید، می‌توانید راکت تنیس خود را با روش گریپی در میان گریپ Eastern و semi-Western در دست بگیرید. گریپ‌های غیر متداول معمولا به مرور زمان و با کسب تجربه توسط بازیکنان کشف می‌شوند؛ به این صورت که بازیکنان رفته رفته خود با توجه به راحتی و عملکرد خود حین بازی، راکت را به گونه‌ای در دست می‌گیرند که به طور کامل در هیچ یک از چهارچوب‌های متداول گریپ قرار نمی گیرد. اما بیایید متداول‌ترین انواع گریپ یا نحوه در دست گرفتن راکت تنیس را مورد بررسی قرار دهیم.

گریپ Continental

گریپ کانتیننتال (Continental) در گذشته تنها روش صحیح در دست گرفتن راکت تنیس به شمار می‌رفت و بازیکنان در تمامی رده‌ها و برای تمامی ضربات از آن استفاده می‌کردند؛ اما امروزه دیگر اینطور نیست و گریپ کانتینتال تنها بیشتر برای انجام سرو، والی و اورهد توسط تنیسورها به کار می‌رود. البته که برخی از بازیکنان تنیس از این گریپ برای ضربات اسلایس و بک هند دو دستی نیز استفاده می‌کنند که در آن، دست اصلیشان با این گریپ بر روی دسته راکت قرار می‌گیرد.

نحوه در دست گرفتن راکت با گریپ Continental

اگر راست دست هستید، می‌توانید با قراردهی بخش‌های بالایی و پایینی کف دست خود بر روی لبه شماره 2 دسته راکت، به گریپ کانتیننتال دست یابید. اگر چپ دست هستید نیز می‌توانید برای دستیابی به این گریپ، بخش‌های ذکر شده از کف دست خود را بر روی لبه شماره هفت دسته راکت قرار دهید.

اگر می‌خواهید در دست گرفتن راکت با این گریپ را برای اولین بار امتحان کنید، می‌بایست بخش گلویی راکت را با دست مخالف خود بگیرید و آن را در ارتفاع کمر خود، به شکل عمود به زمین نگه دارید؛ در این حالت، می‌بایست با نگاه کردن به پایین، با لبه شماره 1 دسته راکت مواجه شوید. پس از این، راکت را به جهت ساعت گرد بچرخانید تا لبه شماره دو در روبروی شما قرار گیرد. اگر چپ دست هستید، راکت را به اندازه یک لبه دسته آن به جهت پاد-ساعتگرد بچرخانید و سپس، بخش پایینی کف دست و بخش زیرین انگشت اشاره خود را بر روی لبه شماره هشت دسته قرار دهید.

راهنمایی

طبق گفته بسیاری از مربیان، زمانی که راکت را با گریپ دقیق کانتیننتال در دست می‌گیرید، فاصله میان انگشت اشاره و شست شما می‌بایست به شکل حرف V انگلیسی باشد.

نقاط قوت گریپ Continental

  • ضربه زدن به توپ‌هایی با ارتفاع پایین
  • بک اسپین

نقاط ضعف گریپ Continental

  • ضربه زدن به توپ‌هایی با ارتفاع بالا
  • تاپ اسپین

شما برای یافتن گریپ کانتیننتال، چه تمرینی را انجام داده اید؟

گریپ فورهند Eastern

گریپ فورهند ایسترن (Eastern Forehand) امروزه به دلیل انعطاف بالای خود، گریپ محبوب بسیاری از تنیسورهای تهاجمی همچون راجر فدرر (Roger Federer) به شمار می‌رود. بهترین نقطه تماس این گریپ با توپ، در ارتفاع کمر و با فاصله‌ای قابل توجه در جلوی بدن است. به دلیل همین نقطه تماس، گریپ ایسترن سوئینگ بیشتری را برای ضربات رقم می‌زند و نسبت به گریپ‌های فورهند حدیدتر، باعث حرکت صاف‌تر توپ می‌شود. این گریپ می‌تواند گزینه‌ای عالی برای بازیکنانی باشد که قصد یادگیری حرکت‌های فورهند را دارند و همچنین به دلیل آسانی تغییر از گریپ کانتینتال به ایسترن، برای تنیسورهای تهاجمی‌تر نیز بسیار مناسب است.

نحوه در دست گرفتن راکت با گریپ فورهند Eastern

برای این که راکت را با گریپ فورهند Eastern در دست بگیرید، می‌بایست بخش پایینی کف دست و بخش زیرین انگشت اشاره دست خود را بر روی لبه شماره 3 دسته راکت قرار دهید.

برای یافتن این نوع از گریپ بر روی راکت خود، باید بخش گلویی راکت را با دست مخالف خود بگیرید و آن را در ارتفاع کمر خود، به شکل عمود به زمین نگه دارید؛ سپس با نگاه کردن به پایین، با لبه شماره 1 دسته راکت مواجه می‌شوید. پس از این، راکت را به جهت ساعت گرد بچرخانید تا لبه شماره سه در روبروی شما قرار گیرد. اگر چپ دست هستید، راکت را به اندازه یک لبه دسته آن به جهت پاد-ساعتگرد بچرخانید و سپس، بخش پایینی کف دست و بخش زیرین انگشت اشاره خود را بر روی لبه شماره هفت دسته قرار دهید.

راهنمایی

معمولا با توجه به این نکات، می‌توانید گریپ فورهند ایسترن را به راحتی بر روی راکت خود بیابید:

  • راکت را طبق روش ذکر شده در بالا نگه دارید و سپس، گریپ آن را به شکلی که انگار قصد دست دادن با کسی را دارید در دست بگیرید.
  • دست خود را به شکل صاف بر روی سیم‌های راکت قرار داده و آن را به همان شکل به پایین ببرید؛ سپس گریپ راکت را در دست بگیرید.

نقاط قوت گریپ Eastern

  • انعطاف بالا در تاپ اسپین و صاف کردن جهت حرکت توپ
  • امکان تغییر سریع و آسان به گریپ‌های دیگر

نقاط ضعف گریپ Eastern

  • عملکرد نه چندان جالب در تولید تاپ اسپین‌های شدید
  • دشواری در ضربه زدن به توپ‌هایی با ارتفاع بالاتر از سینه

گریپ فورهند Semi-Western

گریپ فورهند سمی-وسترن (Semi Western) امروزه محبوب‌ترین گریپ در میان بازیکنان حرفه‌ای تنیس به شمار می‌رود و بسیاری از بازیکنانی که به تنیسورهایی قدرتی مشهورند، بیشتر از این گریپ در بازی خود استفاده می‌کنند. نقطه تماس با توپ در گریپ سمی وسترن، بازه‌ای در میان ارتفاع شانه تا کمر است و نسبت به گریپ ایسترن نیز کمی بیشتر در جلوی بدن قرار می‌گیرد. به دلیل همین نقطه تماس، گرفتن راکت با این گریپ، ضربه‌هایی با سویینگ پایین به بالا را به توپ را رقم می‌زند که نسبت به گریپ ایسترن، باعث تاپ اسپین بیشتری می‌شود.

گریپ سمی وسترن گزینه‌ای عالی برای تقریبا تمامی بازیکنان تنیس است و همانطور که امروزه در بازی‌های حرفه‌ای شاهد آن هستیم، می‌شود آن را در تمامی شرایط، در بازی بر روی هر نوعی از زمین تنیس به کار گرفت. همچنین در حالی که تغییر حالت دست از این گریپ به گریپ کانتینتال نسبت به گریپ ایسترن دشوار‌تر است، اما به مرور زمان و با تمرین، می‌توان این تغییر را از این گریپ نیز به آسانی انجام داد.

نحوه در دست گرفتن راکت با گریپ فورهند Semi-Western

برای این که راکت را با گریپ Semi-Western در دست بگیرید، می‌بایست بخش پایینی کف دست و بخش زیرین انگشت اشاره آن را بر روی لبه شماره چهار راکت قرار دهید.

برای یافتن این نوع از گریپ نیز همانند نوع قبلی، باید بخش گلویی راکت را با دست مخالف خود بگیرید و آن را در ارتفاع کمر خود، به شکل عمود به زمین نگه دارید؛ سپس با نگاه کردن به پایین، با لبه شماره 1 دسته راکت مواجه می‌شوید. پس از این، راکت را به جهت ساعت گرد بچرخانید تا لبه شماره چهار در روبروی شما قرار گیرد و بخش‌های ذکر شده از کف دست خود را بر روی آن قرار دهید. اگر چپ دست هستید، راکت را به اندازه یک لبه دسته آن به جهت پاد-ساعتگرد بچرخانید و سپس، بخش پایینی کف دست و بخش زیرین انگشت اشاره خود را بر روی لبه شماره شش دسته قرار دهید.

پس از یافتن گریپ Semi-Western، سعی کنید انگشتان خود را باز کنید تا دستتان فضایی بیشتر از دسته راکت را اشغال کند. به این شکل، احتمالا هنگام بکارگیری این گریپ احساس راحتی بیشتری را در دست خود تجربه خواهید کرد.

راهنمایی

برای این که این گریپ را آسان‌تر بر روی راکت خود پیدا کنید، پیشنهاد می‌کنیم آن را به شکل افقی بر روی میز یا زمین قرار دهید و آن را از بخش دسته بردارید. این کار احتمالا باعث می‌شود که دست شما به شکل طبیعی در گریپی نزدیک به گریپ سمی-وسترن بر روی دسته راکت قرار بگیرد.

نقاط قوت گریپ Semi-Western

  • انعطاف بالا در ضربه زدن به توپ‌های صاف و تاپ اسپین
  • تسهیل ضربه زدن به توپ‌هایی با ارتفاع بالا
  • زاویه تاپ اسپین کوتاه

نقاط ضعف گریپ Semi-Western

با بکارگیری این گریپ، بخش صورت راکت به شکل طبیعی کمی به بغل متمایل می‌شود و ضربه زدن به توپ‌هایی با ارتفاع کم که در حال خارج شدن از زمین هستند برایتان کمی دشوار خواهد شد.

دشواری و زمان مورد نیاز بیشتر برای تغییر گریپ به گریپ کانتیننتال نسبت به گریپ ایسترن

گریپ فورهند Western

گریپ وسترن، گریپ موردعلاقه بازیکنان زمین خاکی (clay) و تنیسور‌هایی است که قصد دارند با زدن ضرباتی با تاپ اسپین شدید، رقیب خود را خسته کنند. نقطه تماس با توپ در این نوع از گریپ، در حدود ارتفاع شانه است. به همین دلیل نیز بکارگیری این نوع از گریپ، باعث ضربه زدن با سویینگی پایین به بالا به توپ می‌شود و تاپ اسپین بسیاری را برای توپ نسبت به سایر انواع گریپ رقم می‌زند.

گریپ وسترن به دلیل تغییر دشوار و پیچیده خود به گریپ کانتیننتال، کمتر توسط بازیکنان قدرتی و حمله کننده استفاده می‌شود؛ اما این به این معنا نیست که شما نمی توانید از این گریپ برای حمله استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم تمامی گریپ‌های معرفی شده در این مطلب را به کار بگیرید تا در نهایت، نحوه مناسب در دست گرفتن راکت برای خود را بیابید.

نحوه در دست گرفتن راکت با گریپ فورهند Western

برای این که راکت را با گریپ Western در دست بگیرید، می‌بایست بخش پایینی کف دست و بخش زیرین انگشت اشاره آن را بر روی لبه شماره پنج راکت قرار دهید.

برای در دست گرفتن راکت با این نوع از گریپ نیز همانند نوع قبلی، می‌بایست بخش گلویی راکت را با دست مخالف خود بگیرید و آن را در ارتفاع کمر خود، به شکل عمود به زمین نگه دارید؛ سپس با نگاه کردن به پایین، با لبه شماره 1 دسته راکت مواجه می‌شوید. پس از این، راکت را به جهت ساعت گرد بچرخانید تا لبه شماره پنج در روبروی شما قرار گیرد و بخش‌های ذکر شده از کف دست خود را بر روی آن قرار دهید. اگر چپ دست هستید، راکت را به اندازه یک لبه دسته آن به جهت پاد-ساعتگرد بچرخانید و سپس، بخش پایینی کف دست و بخش زیرین انگشت اشاره خود را باز هم بر روی لبه شماره پنج دسته قرار دهید.

پس از یافتن گریپ Western، سعی کنید انگشتان خود را باز کنید تا دستتان فضایی بیشتر از دسته راکت را اشغال کند. به این شکل، احتمالا هنگام بکارگیری این گریپ احساس راحتی بیشتری را در دست خود تجربه خواهید کرد.

راهنمایی

برای این که گریپ فورهند Western را آسان‌تر بر روی دسته راکت خود بیابید، پیشنهاد می‌کنیم گلویی راکت را با دست غیر تخصصی خود گرفته و راکت را در زمانی که بخش صورت آن به سمت زمین قرار گرفته است، در ارتفاع کمر خود نگه دارید. سپس، دست تخصصی خود را به جلو در ارتفاع کمر خود بگیرید و با مشت بسته، به همان شکل دسته راکت را در دست بگیرید. با این روش، می‌توانید گریپ فورهند وسترن را به آسانی پیدا کنید.

نقاط قوت گریپ فورهند Western

  • تاپ اسپین بسیار بالا
  • امکان ضربه زدن به توپ‌هایی با ارتفاع زیاد
  • فاصله بیشتر توپ با تور

نقاط ضعف گریپ فورهند Western

  • دشواری ضربه زدن به توپ‌های دارای ارتفاع پایین
  • صاف کردن دشوار ضربات
  • نیازمند سرعت هد بسیار بالا و مچ‌هایی بسیار قوی
  • تغییر زمان بر و دشوار به گریپ کانتیننتال

گریپ بک هند Eastern

گریپ بک هند ایسترن (Eastern) محبوب‌ترین گریپ در میان بازیکنانی است که ضربات بک هند خود را با استفاده از یک دست می‌زنند. نقطه تماس این گریپ در ارتفاع کمر و در جلوی بدن است. به دلیل این نقطه تماس، گریپ بک هند ایسترن معمولا سوئینگ بیشتری را به توپ وارد می‌کند و آن را به شکلی صاف‌تر نسبت به گریپ‌های فورهندی همچون وسترن به حرکت در می‌آورد.

گریپ بک هند ایسترن گزینه‌ای عالی برای بازیکنان تمامی سنین و سطوح است و می‌تواند در تمامی انواع زمین تنیس نیز عملکردی بسیار خوب را برای شما رقم بزند. همچنین تغییر این گریپ به گریپ کانتیننتال در زمان لزوم نیز بسیار آسان است و زمانی کم نیز از شما می‌گیرد.,/p>

نحوه در دست گرفتن راکت با گریپ بک هند Eastern

برای در دست گرفتن راکت با روش بک هند ایسترن، تنها کافیست تا بخش پایینی کف دست و بخش زیرین انگشت اشاره خود را بر روی لبه شماره یک دسته راکت خود قرار دهید. یک راه آسان برای در دست گرفتن راکت با این گریپ، این است که گلویی راکت را با دست غیر تخصصی خود گرفته و آن را در ارتفاعی کمی پایینتر از شانه خود، دقیقا در روبروی خود، به طوری که هد راکت با زمین عمود واقع شود نگه دارید. سپس، دست تخصصی خود را به شکلی که مچ آن کاملا صاف باشد بر روی دسته راکت قرار دهید و آن را بگیرید.,/p>

راهنمایی

اگر می‌خواهید هرچه سریع‌تر گریپ بک هند ایسترن را بر روی راکت خود بیابید، تنها کافیست که راکت را با گریپ فورهند وسترن در دست بگیرید و سپس، راکت و دست خود را در موقعیت بک هند قرار دهید!

نقاط قوت گریپ بک هند Eastern

  • امکان انجام ضربات تاپ اسپین و یا هدایت توپ به صورت صاف
  • قابلیت انجام اسلایس بک هند
  • تبدیل آسان و سریع به گریپ کانتیننتال در زمان نزدیک شدن به تور

نقاط ضعف گریپ بک هند Eastern

  • دشواری در ضربه زدن به توپ‌هایی با ارتفاع بالا

گریپ بک هند Semi-Western

گریپ بک هند سمی وسترن (Semi-Western) یک گریپ محبوب در میان بازیکنان زمین‌های خاکی (clay) است و تا به امروز برای انجام چندی از قدرتمندترین ضربه‌های بک هند تاریخ تنیس به کار رفته است. این گریپ، یک گریپ پیشرفته به شمار می‌رود و بکارگیری آن، نیازمند توان و قدرتی بیشتر در بخش بالایی بدن نسبت به گریپ بک هند ایسترن است.

نقطه تماس بهینه این گریپ در مقایسه با گریپ بک هند ایسترن نسبت به بدن کمی جلوتر و بالاتر قرار می‌گیرد. به دنبال همین نقطه تماس نیز راکتی که با این گریپ گرفته شده است، سوئینگی پایین به بالا به توپ وارد می‌کند و تاپ اسپین بیشتری را نسبت به گریپ ایسترن برای آن رقم می‌زند.

نحوه در دست گرفتن راکت با گریپ بک هند Semi-Western

اگر راست دست هستید، برای این که راکت تنیس خود را با گریپ بک هند Semi-Western در دست بگیرید، می‌بایست پایینترین بخش کف دست و بخش زیرین انگشت اشاره خود را بر روی لبه شماره هشت دسته راکت قرار دهید. اگر چپ دست هستید نیز این بخش‌ها در دست چپتان می‌بایست بر روی لبه شماره دوی دسته قرار گیرد.

برای یافتن آسان این نوع از گریپ بر روی راکت خود، می‌توانید بخش گلویی راکت را با دست مخالف خود بگیرید و آن را در ارتفاع کمر خود، به شکل عمود به زمین نگه دارید؛ سپس با نگاه کردن به پایین، با لبه شماره 1 دسته راکت مواجه می‌شوید. پس از این، راکت را به جهت پاد-ساعتگرد بچرخانید تا لبه شماره هشت در روبروی شما قرار گیرد و بخش‌های ذکر شده از کف دست خود را بر روی آن قرار دهید. اگر چپ دست هستید، راکت را به اندازه یک لبه دسته آن به جهت ساعتگرد بچرخانید و سپس، بخش پایینی کف دست و بخش زیرین انگشت اشاره خود را باز هم بر روی لبه شماره پنج دسته قرار دهید.

راهنمایی

یک راه بسیار آسان دیگر که می‌توانید با کمک آن، گریپ بک هند Semi-Western را پیدا کنید، این است که راکت را با گریپ فورهند Semi-Western در دست بگیرید و سپس، دست و راکت را به حالت بک هند در آورید. به این شکل، دست شما خود به خود به شکل گریپ بک هند سمی وسترن بر روی دسته راکت قرار می‌گیرد.

نقاط قوت گریپ بک هند Semi-Western

  • آسانی در ضربه زدن به توپ‌هایی با ارتفاع بالا
  • تاپ اسپین بالا

نقاط ضعف گریپ بک هند Semi-Western

  • دشواری در ضربه زدن به توپ‌های پایینتر از معمول
  • تغییر سخت‌تر به گریپ کانتیننتال (Continental) نسبت به گریپ بک هند ایسترن

گریپ بک هند دو دستی

گریپ بک هند دو دستی امروزه یکی از محبوب‌ترین گریپ‌ها در میان بازیکنان حرفه‌ای تنیس به شمار می‌رود. این گریپ گزینه‌ای بسیار خوب برای ضربات بک هند برای تمامی بازیکنان است، اما گزینه‌ای بی نظیر برای بازیکنانی به شمار می‌رود که نیروی کافی برای ضربه زدن به توپ با گریپ‌های بک هند یک دستی را ندارند.

نحوه در دست گرفتن راکت به شکل بک هند و دو دستی برای هر بازیکن متفاوت است و هر کسی روش مناسب برای خود را برای این گریپ به کار می‌گیرد. اما باید در نظر داشته باشید که اگر قصد در دست گرفتن راکت با دو دست خود را دارید، می‌بایست روشی را انتخاب کنید که در آن، هر دو دستتان به شکلی یک دست و نرم حرکت کنند و به توپ ضربه بزنند و همچنین، نحوه ضربه زدن به توپ با این گریپ نیز با سبک کلی بازیتان همخوانی داشته باشد.

نحوه در دست گرفتن راکت با گریپ بک هند دو دستی

برای این که راکت خود را به شکلی صحیح و بهینه با گریپ بک هند دو دستی در دست بگیرید، چند راه آسان وجود دارد.

در این گریپ، شما می‌توانید دست تخصصی خود را با گریپ کانتیننتال یا بک هند ایسترن بر روی راکت قرار دهید و سپس، دست دیگر خود را با گریپ فورهند ایسترن یا سمی وسترن به دسته راکت بیافزایید.

بهترین روش در دست گرفتن راکت به شکل دو دستی، موضوعی است که مورد بحث بسیاری از متخصصین حوزه تنیس قرار گرفته است؛ اما روش‌های بالا و هر آنچه که نزدیک به آنهاست و با آن احساس راحتی می‌کنید، می‌تواند گریپ دو دستی مناسبی را بر روی راکت برای شما رقم بزند و با سبک و رویکرد بازی شما نیز همخوانی داشته باشد.

راهنمایی

زمانی که دسته راکت را با دو دست خود نگه می‌دارید، توجه کنید که هیچ فاصله‌ای بین دو دست شما وجود نداشته باشد و دو دست شما بر روی راکت به صورت کامل و به شکل طولی، با یکدیگر مماس باشند. در نظر داشته باشید که در این حالت، دست‌ها می‌بایست تنها با یکدیگر تماس برقرار کنند و بر روی یکدیگر قرار نگیرند.

نقاط قوت گریپ بک هند دو دستی

  • ضربات تاپ اسپین و صاف
  • آسانی ضربه به توپ‌هایی با ارتفاع پایین و در عین حال، تسلط بالا به توپ‌هایی با ارتفاع نسبتا بالا، در حدود شانه

نقاط ضعف گریپ بک هند دو دستی

  • این گریپ می‌تواند باعث محدود شدن دسترسی و برد دستان بازیکن شود
  • دشواری بیشتر در تغییر به گریپ کانتیننتال نسبت به گریپ‌های بک هند یک دستی

جمع بندی

موارد ذکر شده در این مطلب، گریپ‌های استاندارد راکت تنیس هستند که سالهاست توسط مشهورترین و ماهرترین بازیکنان تنیس مورد استفاده قرار می‌گیرند و عملکرد آنها اثبات شده است. امیدواریم با مطالعه این مقاله، نکاتی مفید را آموخته باشید و بتوانید در زمین تنیس، با عملکردی بهتر به رقابت بپردازید!


تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۳/۲۱
نویسنده: Alireza Basiri
درباره راکت ران

فروشگاه راکت ران، نمایندگی چندی از مشهورترین و بزرگترین برندهای تجهیزات تنیس و رانینگ همچون یونکس، نایک، ویلسون، بابولات، اسیکس، دیادم، دانلوپ، آر اس اسپورتز و ام اس وی است. شرکت راکت ران با عرضه چندی از برترین محصولات این برندها برای اولین بار در ایران و برخورداری از کارشناسانی خبره، دسترسی به تجهیزات ورزشی باکیفیت و انتخابی صحیح میان گزینه‌های متعدد آنها را برای شما از هر زمانی آسان‌تر می‌کند.

اینماد
آدرس

آدرس: تهران، خیابان جردن (نلسون ماندلا)، خیابان دستگردی به سمت ولی‌عصر، پلاک ۲۷۷، واحد ۱۱ (لطفاً پیش از بازدید حضوری، از طریق شماره‌های تماس، اقدام به هماهنگی فرمایید)

تمامی حقوق برای این وبسایت محفوظ می‌باشد و هرگونه کپی برداری غیر قانونی است.