شماره تماس:

چگونه یک کفش تنیس مناسب انتخاب کنیم؟

چگونه یک کفش تنیس مناسب انتخاب کنیم؟

برای انتخاب کفش مناسب تنیس فاکتورهای زیادی را باید در نظر گرفت. زمین بازی، استایل‌های بازی و شکل پا، عوامل متفاوتی هستند که باید در خرید کفش تنیس به آنها توجه کنید. در این مطلب، قصد داریم که در سه قدم به شما در انتخاب مناسب‌ترین کفش تنیس کمک کنیم.

تفاوت کفش تنیس با کفش رانینگ

اگر در تنیس تازه‌کار باشید، ممکن است احساس نیازی به یک کفش خاص برای تنیس نداشته باشید و کفش‌های رانینگ روزمره به نظرتان انتخاب درستی بیایند، اما باید بدانید که کفش تنیس و کفش رانینگ برای فعالیت‌های متفاوتی ساخته شده‌اند. در تنیس، بازیکنان مدام به شکل پهلو به پهلو حرکت می‌کنند؛ درحالیکه در دویدن اغلب فقط به جلو حرکت می‌کنیم. کفش‌های مخصوص تنیس با در نظر گرفتن این حرکت جانبی پهلو به پهلو ساخته شده اند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در حرکات جانبی پایداری بالاتری داشته باشند. همچنین اگر شما بیشتر در زمین‌های سفت و سخت بازی می‌کنید، کفش‌های تنیس برای شما دوامی بیشتر از کفش‌های عادی خواهند داشت.

۱. در کدام نوع از زمین تنیس بازی میکنید؟

برای خرید یک جفت کفش تنیس، باید به طراحی کف کفش‌ها دقت کنید و کفشی را تهیه کنید که زیره آن به طور خاص برای زمینی که قصد بازی در آن را دارید، ساخته شده باشد. زمین‌های چمنی، خاکی و سخت طبیعتا با یکدیگر بسیار متفاوتند؛ بنابراین بازی و حرکات پای شما نیز در هر یک از این زمین‌ها می‌تواند اندکی دچار تغییر شود. پوشیدن کفشی که طراحی آن مناسب سطح زمین بازی شماست، برای تجربه بهترین عملکرد روی هر یک از انواع سطوح زمین، بسیار حائز اهمیت است.

کفش تنیس

زیره مناسب برای‌ زمین هارد کورت یا سخت

زمین هارد کورت یا سخت، رایج‌ترین نوع زمین تنیس است. این نوع از زمین تنیس، بیشترین اصطکاک را با زیره کفش برقرار می‌کند و به همین دلیل، بازی در آن نیازمند کفشی با زیره بسیار بادوام است. زیره کفش‌های تنیس مخصوص هارد کورت معمولا در اکثر بخش‌های خود طرح جناغی ویژه‌ای دارند که ترکیبی ایده آل از چسبندگی و آزادی حرکت را بر روی این نوع از زمین تنیس برای شما به ارمغان می‌آورد.

کفش تنیس

زیره مناسب برای زمین خاکی

زیره مناسب برای کفش‌های این نوع از زمین اغلب در تمامی بخش‌های خود طرحی جناغی (زیگزاگی) دارد. این طرح‌ها، از تجمع خاک در زیره کفش شما جلوگیری می‌کنند و به همین دلیل می‌توانند در هنگام دویدن، متوقف شدن و تغییر جهت دادن، چسبندگی بیشتری را با سطح زمین فراهم کنند. با این حال حتی اگر مقداری خاک نیز در شیارهای این نوع از زیره جمع شود، می‌توانید تنها با چند ضربه توسط راکت خود به زیره کفش، آن را تخلیه کنید. طراحی جناغی در زیره این کفش‌ها، حرکت پهلو به پهلو را قابل پیش‌بینی‌تر می‌کند و این امکان را به شما می‌دهد که برای زدن یک ضربه به توپ به آسانی به طرفی سر بخورید یا بپرید و سپس به موقعیت قبلی خود بازگردید. همچنین این نوع از کفش، اصطکاک مورد نیاز شما برای حرکت ایمن به سمت جلو و عقب را نیز فراهم می‌کند.

اگر در برنامه‌تان است که به صورت منظم روی زمین خاکی تنیس بازی کنید، دلیل دیگری که باید حتما از یک جفت کفش مخصوص زمین خاکی استفاده کنید این است که این کفش‌ها در قسمت بالایی خود بافت منسجم تری دارند که علاوه بر کمک به استقامت بیشتر کفش، باعث میشود خاک موجود در زمین به درون کفش نفوذ نکند. انتخاب کفش تنیس مناسب، راحتی، اعتماد به نفس و عملکرد شما روی زمین بازی را به شکلی محسوس بهبود می‌بخشد.

کفش تنیس

زیره مناسب برای زمین چمن

همانند زمین خاکی، زمین چمن نیز سطحی نرم دارد و به همین دلیل، نسبت به هارد کورت فشار کمتری به بدن و مفاصل وارد می‌کند. اگرچه که امروزه در بازار تنوع چندانی از کفش‌های مناسب برای زمین چمن وجود ندارد، اما بازی در این نوع از زمین به دلیل سطح کمی لغزنده آن معمولا با سرعت بیشتری پیش می‌رود و اگر قصد دارید که در این نوع از زمین به بازی بپردازید، بهتر است که حتما یک از کفش مناسب برای آن استفاده کنید. زیره مناسب کفش‌های زمین چمن برای بازی تنیس دارای برآمدگی‌های ریز حبابی شکل است که می‌توان گفت به زیره کفش‌های فوتبال شباهت دارد. این مدل از زیره کفش چسبندگی فوق‌العاده‌ای در سطح لغزنده زمین چمن برای بازیکن رقم می‌زند و پرش و دویدن در این نوع از زمین را برای او تسهیل می‌کند. یک کفش زمین چمن که کیفیت خوبی دارد، با وجود اینکه باید دارای برآمدگی‌های متعددی است اما نباید هیچ گونه خسارتی به زمین وارد کند و همچنین می‌بایست برای بازیکنان در بازی‌های سرعتی احساس راحتی مناسبی را نیز فراهم کند. این مدل کفش برخلاف کفش‌های زمین هارد کورت، در انواع دیگر از زمین‌های تنیس قابل استفاده نیست و تنوع آن در بازار نیز به اندازه کفش‌های هارد کورت یا زمین خاکی نیست.

۲.پیدا کردن سایز صحیح

کفش تنیس

نحوه اندازه‌گیری:

  • قدم اول: بر روی سطح صاف و محکم یک تکه کاغذ قرار دهید
  • قدم دوم: یک جفت جوراب (ترجیحا شبیه به جورابی که هنگام بازی تنیس میپوشید) بپوشید و با یک پای خود روی کاغذ بایستید.
  • قدم سوم: تمام وزن خود را بر روی پای مورد نظر قرار دهید و دور تمام سطح بیرونی آن، خطی باریک ترسیم کنید. توجه داشته باشید که می‌بایست هنگام ترسیم خط، مداد را با سطح زمین عمود نگه دارید.
  • قدم چهارم: شکل حاصل شده را به شکل عمودی اندازه گیری کنید تا طول پای شما بدست آید.
  • قدم پنجم: شکل حاصل شده را به شکل افقی از پهن‌ترین قسمت اندازه‌گیری کنید تا عرض پای شما بدست آید.
کفش تنیس

یافتن سایز و عرض کفش

شما با دانستن طول و عرض پای خود (و تبدیل کردن آن به واحد اندازه‌گیری اینچ) میتوانید از جدول‌های سایزبندی موجود در اینترنت و وب‌سایت برندهای سازنده کفش، استفاده کنید و با اطمینان خاطر، کفش مورد نیاز خود را در سایزی مناسب تهیه کنید. توجه کنید که این جداول سایزبندی برای خانم‌ها و آقایان متفاوت است و باید از جدول مناسب خودتان استفاده کنید.

۳. سبک بازی

کفش تنیس

شما بازیکن چه سبکی هستید؟

آیا شما بازیکنی چابک و سریع هستید که تماما در حال دویدن در زمین است یا یک بازیکن سرویس زننده‌ با ضربات قوی؟ البته که ممکن است سبک بازی شما چیزی در میان این دو باشد.

برای خرید کفش مناسب تنیس یا حتی خواندن نظرات دیگران درباره این گونه کفش‌ها، نیاز است که با چند واژه توصیفی مهم آشنا باشید که ما در ادامه برایتان ذکر خواهیم کرد.

ساپورت پا و پایداری: ساپورت پا در واقع میزان دربرگیری پای شما توسط کفش است. به عبارت دیگر، یک کفش با ساپورت مناسب، از جابه‌جا شدن پا درون خود به طور کامل جلوگیری می‌کند. پایداری کفش اما به معنای توانایی کفش در جلوگیری از پیچ خوردن پای بازیکن است که مستقیما با سختی کلی ساختار کفش در ارتباط است. یکی از اولین نگرانی‌های یک تنیسور هنگام انجام حرکات جانبی، ساپورت و پایداری کفش اوست. خوشبختانه امروز کفش‌های بسیاری در بازار وجود دارند که این دو مولفه را به شکلی بسیار خوب ارائه می‌کنند.

وزن سبک: اگر قصد خرید کفش تنیس دارید، یکی از مهمترین مولفه‌هایی که می‌بایست به آن توجه کنید، وزن این کفش است و مطمئنا در تمامی بررسی‌های تخصصی کفش نیز به این مولفه پرداخته شده است. عوامل بسیاری وجود دارد که باعث حس سبکی و چابکی در یک کفش تنیس می‌شود. مطالعات و تحقیقات روی کفش‌های متفاوت تنیس طی سال‌ها نشان داده است که وزن روی ترازوی یک کفش نمی‌تواند لزوما مشخص کننده میزان راحتی و سبکی آن کفش در زمین بازی باشد.

احساس چابکی و سبکی در استفاده از یک کفش میتواند به طراحی، فیت و همچنین میزان کش سانی آن بستگی داشته باشد؛ اما یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنید این است که کفش‌های سبک معمولا چندان بادوام نیستند. یکی از روش‌هایی که سازندگان کفش برای سبک‌ سازی کفش‌ها به کار می‌گیرند، استفاده از مواد لاستیکی کمتر در زیره محصولاتشان است. اگر در زمین خاکی بازی میکنید ممکن است دوام کفش چندان برایتان اهمیت نداشته باشد، اما اگر یک بازیکن حرفه‌ای هستید که در هارد کورت بازی می‌کنید، دوام کفش مولفه‌ای بسیار مهم برای شما خواهد بود؛ زیرا در این نوع از زمین، کفش‌ها بسیار زودتر مستهلک می‌شوند. اما این به این معنی نیست که بازیکنان هارد کورت نمی‌توانند از مزایای عملکردی کفش‌های سبک وزن بهره مند شوند؛ برای مثال، بعضی بازیکنان انتخاب میکنند که کفش‌های سبک را فقط برای مسابقه و کفش‌های بادوام‌تر را برای روز‌های تمرین بپوشند.

دوام: برای کسانی که روی زمین سخت بازی میکنند طول عمر یک کفش فاکتور بسیار مهمی است. دوام زیره کفش تنیس رابطه مستقیمی با نوع و مقدار لاستیک به کار رفته در ساخت آن دارد . به همین دلیل نیز اکثر کفش‌های بادوام تنیس وزنی نسبتا بالا دارند. برخی از کفش‌های تنیس دارای ضمانت شش ماهه زیره خود هستند و اگر بتوانید زیره آنها را در مدت زمانی کمتر از این مدت از بین ببرید، می‌توانید از شرکت سازنده یک نمونه نو از آن کفش را دریافت کنید.

شما در چه زمینی به بازی تنیس می‌پردازید و برای آن زمین، از چه نوعی از کفش با چه برندی استفاده می‌کنید؟ نظر خود را در بخش پایینی همین مطلب، با ما و مخاطبین راکت ران در میان بگذارید.


تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۲/۱۱
نویسنده: Alireza Basiri
درباره راکت ران

فروشگاه راکت ران، نمایندگی چندی از مشهورترین و بزرگترین برندهای تجهیزات تنیس و رانینگ همچون یونکس، نایک، ویلسون، بابولات، اسیکس، دیادم، دانلوپ، آر اس اسپورتز و ام اس وی است. شرکت راکت ران با عرضه چندی از برترین محصولات این برندها برای اولین بار در ایران و برخورداری از کارشناسانی خبره، دسترسی به تجهیزات ورزشی باکیفیت و انتخابی صحیح میان گزینه‌های متعدد آنها را برای شما از هر زمانی آسان‌تر می‌کند.

اینماد
آدرس

آدرس: تهران، خیابان جردن (نلسون ماندلا)، خیابان دستگردی به سمت ولی‌عصر، پلاک ۲۷۷، واحد ۱۱ (لطفاً پیش از بازدید حضوری، از طریق شماره‌های تماس، اقدام به هماهنگی فرمایید)

تمامی حقوق برای این وبسایت محفوظ می‌باشد و هرگونه کپی برداری غیر قانونی است.