شماره تماس:

راهنمای کامل برای خرید یک جفت کفش رانینگ

راهنمای کامل برای خرید یک جفت کفش رانینگ

اگر قصد خرید یک جفت کفش رانینگ مناسب را دارید، به شما پیشنهاد میکنیم پنج نکته ای که در ادامه این مطلب برایتان ذکر کرده ایم را مطالعه کنید تا بتوانید کفش مناسب خود را به آسانی بیابید.

حتما برای شما هم پیش آمده است که به قصد خرید کفش رانینگ به فروشگاهی بروید و با مواجه شدن با دیواری پر از کفش های متنوع با رنگ ها و مدل های مختلف، به کلی سردرگم شوید. در این نقطه، متوجه خواهید شد که پیدا کردن بهترین گزینه از میان تعداد بسیار زیادی کفش کار آسانی نیست؛ اما علاوه بر این، می بایست بدانید که هر کفشی مناسب شما نیست و یک کفش ایده آل برای شما باید از پاشنه تا قسمت جلویی و انگشتان پای شما، راحتی کاملی را برای شما فراهم کند. کفش رانینگ مناسب شما باید طراحی متناسب با طرز قرار گیری پای شما هنگام دویدن و شکل قدم های شما داشته باشد و در قدم گذاشتن معمول نیز نقشی کمک کننده به پاهای شما ایفا کند.

درست است که امروزه و با گسترش فروشگاه های غیر حضوری و خرید آنلاین، اکثرمان خرید اینترنتی را به خرید حضوری ترجیح می‌دهیم؛ اما در نظر داشته باشید که خرید یک کفش به شکل اینترنتی و بدون پوشیدن و امتحان کردن آن، کاری پرریسک است. البته خوشبختانه بعضی از فروشگاه های آنلاین، مهلتی مشخص را برای تست کفش به شما میدهند تا با امتحان کفش به شکلی صحیح در خانه، خرید مطمئن تر و راحت تری را تجربه کنید. (در صورتی که قصد خرید کفش به این روش را دارید، حتما قوانین بازگردانی محصول فروشگاه مورد نظر خود را به دقت بخوانید و توجه داشته باشید که جعبه کفش خود را تا زمان کسب اطمینان کامل از اندازه و مدل آن، دور نیاندازید.)

در نهایت، چه خرید اینترنتی را انتخاب کنید و چه خرید حضوری، این مطلب می توان به شما در انتخاب و خرید یک کفش رانینگ مناسب کمکی شایان کند. در ادامه این مطلب، به شرح اجزای کفش های رانینگ و اشتباهات رایج افراد در خرید این نوع از کفش خواهیم پرداخت.

ویژگی های کفش رانینگ ایده آل

هر قسمت از کفش رانینگ برای هدف بخصوصی طراحی شده است و می بایست پا را به شکلی خاص در بر بگیرد. حتی تفاوت هایی بسیار کوچک در طراحی یک کفش نیز می‌تواند روی تجربه شما از پوشیدن یک کفش تاثیر بسزایی بگذارد.

در این مطلب، ما تمامی مولفه‌های اصلی کفش های رانینگ را برای شما به طور دقیق توضیح داده‌ایم تا بتوانید در هنگام خرید به سادگی کفش ایده آل خودتان را یافته و خریداری کنید.

هر بخشی که در بالای کف یک کفش رانینگ وجود دارد، قسمت بالایی آن به حساب می‌آید. در گذشته طراحان کفش های رانینگ، اغلب در ساخت قسمت بالایی کفش های خود از لایه هایی از پارچه سبک که به شکل توری دوخته شده و به هم چسب زده شده بودند استفاده می‌کردند؛ اما در طراحی نمونه های مدرن، برای ساخت یکپارچه تر قسمت بالایی کفش ها طراحان به شکل فزآینده‌ای از کشبافی و دستگاه های چاپ سه بعدی استفاده میکنند. به لطف استفاده از این مواد به جای پارچه، کفش های امروزه دارای قابلیت کشسانی بیشتر هستند و همچنین ساپورت بیشتری را نسبت به کفش های قدیمی تر برای پای دوندگان رقم میزنند.

در برخی از مدل های کفش های رانینگ، در قسمت قوزک و مچ پا لایه هایی ضخیم به کار رفته است است؛ درحالیکه در ساخت برخی دیگر از آنها برای دربرگیرندگی بیشتر در قسمت استخوان قوزک پا، بیشتر به شکل این بخش از کفش توجه شده است. در خرید کفش رانینگ به نحوه قرار گرفتن پاشنه پای خود در آن و نحوه تماس لایه اسفنجی آن با استخوان ها مخصوصا در سمت قوزک پایتان توجه کنید. همچنین در نظر داشته باشید که منحنی پشت کفش به تاندون آشیل پایتان فشار نیاورد.

Heel counter یا قسمت سفت پشتی کفش، در واقع صفحه‌ای نسبتا محکم در بخش پشتی مچ پا در کفش است که به شکلی لایه لایه ساخته شده است و از پاشنه پای شما درون کفش به خوبی نگهداری می‌کند. در برخی کفش های رانینگ، هیل کانتر همانند پوسته‌ای در بیرون بخش پشتی کفش قرار گرفته است و در برخی دیگر از آنها، این بخش درون ساختار کفش تعبیه شده است. البته که در بسیاری از کفش های ساده تر و جدیدتر موجود در بازار، این بخش به طور کامل حذف شده است تا آزادی کامل را در تمام حرکات برای شما رقم بزند. تحقیقات نشان داده است که این قسمت سخت، کنترل حرکات پا درون کفش را بهبود نمی‌بخشد، اما می‌تواند پاشنه پا را برای فرودی مطمئن بر روی زمین آماده کند.( در اکثر مدل های هر دو نوع کفش رانینگ، یعنی کفش رانینگ خنثی و کفش رانینگ پایدار، هیل کانتر به شکل یکسانی به کار رفته است.) توصیه میکنیم که در حین خرید کفش رانینگ، به راحتی قوزک پای خود درون کفش در حین حرکت توجهی ویژه داشته باشید.

رویه بالایی یک کفش یا سدل (saddle) بخشی سفت از رویه کفش است که در میان مچ پا و پنجه شما قرار می گیرد. این بخش، میزبان بند های کفش است و باعث سفت شدن کفش در اطراف پای شما نیز می شود. طراحان کفش در طی سالیان، انواع مختلفی از رویه بالایی کفش، حفره بند و سیستم های بستن بند را ابداع کرده اند تا هر کفش بتواند با بازه ای وسیع تر از انواع پا مطابق باشد و راحتی بالایی را برای تمامی افراد فراهم کند. هنگامی که در حال انتخاب کفش برای دوندگی هستید، به نحوه قرارگیری پای خود درون آن توجه کنید. یک کفش رانینگ مناسب برای شما، می بایست پای شما را به خوبی در برگیرد و از سر خوردن آن درون کفش نیز جلوگیری کند. همچنین پای شما هنگام قدم زدن با کفش، می بایست شکل طبیعی خود را حفظ کند و کف آن نیز پس از برداشتن پا، به حالت طبیعی خود بازگردد.

بخش رویی کفش از آخرین بند پایینی آن تا انتهای جلویی آن، توباکس (toebox) نام دارد که انگشتان پا را در بر میگیرد. این بخش معمولا با صفحه ای سخت از داخل یا بیرون تقویت شده است تا از انگشتان پا در برابر ضربات محافظت کند و از گیر کردن انگشتان به پارچه رویه کفش نیز جلوگیری کند. البته که بسیاری از کفش های رانینگ مدرن، در این بخش ساختاری کاملا نرم دارند و سختی بالا در توباکس بیشتر در کفش های trail یا کفش های رانینگ طبیعت گردی دیده می شود. هنگام انتخاب کفش، توجه کنید که کفش مورد نظرتان توباکسی عریض و بزرگ داشته باشد که با هیچ یک از انگشتانتان برخورد نکند و پنجه پای شما بتواند درون آن به شکل طبیعی هم از جهت طولی و هم از جهت عرضی حرکت کند. یک توباکس با اندازه مناسب به هیچ وجه نباید به انگشتان شما، حتی انگشت کوچک پایتان فشار بیاورد؛ در واقع، شما می بایست بتوانید هر انگشت پای خود را به آسانی درون کفش حرکت دهید.

جنس زیره و تاثیر آن در عملکرد کفش

بخش بیرونی زیره کفش شما، قسمتی از آن است که با زمین تماس برقرار می کند. این بخش از کفش معمولا از انواعی ویژه از لاستیک یا اسفنج ساخته می شود که هر یک، در بخش هایی خاص به کار گرفته می شوند تا عملکرد و دوامی مناسب برای کفش رقم بزنند. زیره یک کفش رانینگ باکیفیت معمولا از موادی ساخته شده است که چسبندگی بالایی را با زمین فراهم می کنند و در عین این که وزنی قابل توجه را به ساختار کفش نمی افزایند، از دوامی بالا نیز برخورار هستند. یک کفش رانینگ مناسب برای شما می بایست زیره ای بادوام و با انعطاف داشته باشد که با شکل پای شما همخوان است و پایداری بالایی را حین دویدن برای پاهایتان رقم می زند.

زیره میانی و اهمیت آن

برای این که یک کفش رانینگ انعطافی بالا، همانند پاهای شما داشته باشد، اکثر سازندگان کفش در بخش گل یا پنجه پا، شیارهایی را تعبیه می کنند تا کفش از آن قسمت قابلیت خم شدن داشته باشد. زیره میانی قسمتی از کفش های رانینگ است که در میان زیره کفش و قسمت رویه کفش قرار گرفته شده و از جنسی شبیه به اسفنج ساخته شده است. از آنجا که هر دونده در انتخاب کفش سلیقه مختص خود را دارد، اینگونه کفش ها با تنوع بسیار زیادی ساخته شده اند. انتخاب یک کفش با زیره میانی ضخیم و مواد به کار رفته مناسب می‌تواند احساس نرمی و همچنین استحکام و سبکی بی نظیری را برای دونده های سریع رقم بزند.

طراحان بیشتر کفش های رانینگ برای اینکه کفش بتواند در حین خم شدن احساسی شبیه به خم شدن پا بدون کفش را برای استفاده کننده ایجاد کند، از شیارهای منعطفی در زیر قسمت پنجه پا استفاده می‌کنند. همچنین استفاده از این شیار ها باعث بالا رفتن راحت تر انگشتان پا درون کفش و قدم برداشتن آسان تر میشود. تغییراتی به ظاهر ناچیز در موقعیت یا زاویه این شیارها می‌تواند احساس و عملکرد و میزان انعطاف مورد نیاز شما در سرعت های مختلف راه رفتن یا دویدن را به شکل قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد.

کفش هایی با زیره میانی گهواره‌ای می‌توانند شرایط بالا بردن سریع انگشتان پا و همینطور قدم های سریع تر را برای شما فراهم کنند.

هنگام انتخاب کفش رانینگ، توصیه می کنیم به دنبال کفشی باشید که زیره میانی آن در حین دویدن راحتی کافی را برای پاهای شما فراهم می کند، وزنی مناسب دارد و نرمی آن نیز طبق سلیقه شماست.

لایه نرم پاشنه و پنجه

لایه نرم پاشنه، بخشی از قسمت میانی زیره کفش است که به منظور به حداقل رساندن شدت ضربه به پاشنه حین دویدن در کفش تعبیه شده است. این لایه های نرم در کفش ها به شکل های متنوعی به کار می‌روند، برای مثال، در برخی کفش های رانینگ، بخشی نرم در لبه های بیرونی کفی کفش یا گردی حساب شده ای در بخش بیرونی پاشنه تعبیه شده است تا برخورد نرم تری را با زمین برای پاهایتان رقم بزنند. طبق تحقیقات، بدن انسان خود می تواند ضربات را تا حد زیادی برای مفاصل و پاهای خود جذب و ملایم سازی کند و برای جذب این ضربات، نیاز به لایه ای نرم در کفش خود نخواهید داشت. همچنین کفش های نرم تر باعث می شوند که با شدتی بیشتر پاهای خود را بر روی زمین فرود بیاورید و مزایای این دسته از کفش ها را به طور ناخودآگاه کمرنگ کنید.

لایه نرم قسمت پنجه پا به گونه‌ای طراحی شده است که فشارهای ایجاد شده در قسمت پنجه پا و اثر آن روی پا را کاهش دهد. در برخی از کفش های جدید، موادی موسوم به energy-return یا بازگشت دهنده انرژی در ساخت این بخش ها به کار رفته است که هم از پا محافظت میکنند و هم حرکت کفش به سمت جلو را فراهم می‌کنند.

شیب پاشنه-پنجه (دراپ)

دراپ (Drop) تفاوت ارتفاع میان پاشنه و پنجه پا هنگام ایستادن در کفش است. دوندگان حرفه‌ای با این عقیده که دراپ کفش میتواند روی آسیب های احتمالی تاثیر گذار باشد موافق نیستند، اما بر این عقیده اند که هر گونه تغییر در دراپ کفش میتواند با تغییر تقسیم وزن در کف پا، عملکرد پا ، زانو و همینطور شیوه قدم گذاری را به طور چشمگیری تغییر دهد. اگر بدنبال خرید کفش رانینگ هستید بهتر است کفشی را انتخاب کنید که احساس مناسبی را در حین قدم زدن برای پاهای شما رقم بزند و فشار وارده به بخش های ضعیف پایتان را کاهش دهد. کفش های بدون دراپ همچون محصولات شرکت آلترا (Altra) کفش هایی هستند که شیبی بین پاشنه و پنجه آنها وجود ندارد و دو انتهای پا در آنها با ارتفاعی برابر روی زمین قرار می‌گیرند‌.

ارزیابی نوع گام برداری و سبک دویدن

طراحان کفش ها امروزه از تکنولوژی های متنوعی (مانند قسمت های میانی، فوم های دوتایی، ابعاد پهن تر و …) استفاده میکنند تا از پا در برابر حرکت بیش از حد در کفش، کشش ناخواسته آن و لغزیدن و پیچ خوردن آن درون کفش جلوگیری کنند. دانشمندان بر این عقیده هستند که بیشتر مردم نیاز به کفشی با ویژگی های مناسب برای برداشتن پا از زمین ندارند و صرفا کفشی با ثبات مناسب می‌تواند به فرد در این زمینه نیز کمک کند.

کفی کفش

کفی کفش لایه نازک و جدا شدنی از جنس اسفنج است که درون کفش و تمام قسمت زیرین پای شما را در بر می‌گیرد. این لایه نازک در واقع راحتی را برای شما از ابتدای استفاده از کفش، یعنی قرار دادن پا درون آن فراهم میکند. در هنگام خرید به احساس پای خود هنگام دویدن توجه کنید. نرمی بیشتر کفش لزوما به معنای عملکرد بهتر کفش یا کیفیت بالای کفش نیست؛ زیرا پا در حین دویدن، خود به شکلی پویا خود را پایدار می کند تا راحتی بیشتری را برای خود ایجاد کند. اگر از کفی های ارتوتیک ( کفی های شکل دار) استفاده می‌کنید مطمئن شوید که برای شما مناسب است.

اشتباهات رایج در خرید کفش رانینگ

۱.انتخاب کفش از روی ظاهر آن: در هنگام خرید کفش رانینگ به راحتی، عملکرد، کیفیت و ویژگی های خاص کفش توجه بیشتری کنید؛ زیرا اگر کفشی که می‌خرید مناسب نیاز شما و شکل پایتان نباشد، دیگر اهمیتی ندارد که زیبا باشد یا خیر؛ زیرا در هر صورت شما نمیتوانید از آن به شکل صحیحی استفاده کنید.

۲.خرید کفش های تنگ : کفش های تنگ باعث ایجاد تاول و سیاه شدن ناخن های پا می‌شوند و به طور کلی می‌توانند مشکلات به شدت آزار دهنده ای را برایتان ایجاد کنند. برای انتخاب سایز کفش بهتر است تصور کنید که میخواهید با انگشتان پایتان پیانو بزنید! در واقع، باید در قسمت جلویی کفش فضای کافی حدود یک سانتی متر برای حرکت انگشتان پایتان وجود داشته باشد.

۳.خرید در زمان نامناسب از روز : اگر در ساعات صبح یک کفش را انتخاب کنید و عصر همان روز آن را بپوشید، احتمالا حس می کنید که فروشنده اشتباها کفشتان را در سایزی کوچکتر از آنچه خواسته بودید را به شما داده است. این به این دلیل است که پای انسان در طول روز به شکلی نامحسوس تغییر اندازه می دهد و در ساعات بعد از ظهر، در بزرگترین حالت خود قرار دارد. بنابراین، پیشنهاد می کنیم خرید کفش را در این ساعات انجام دهید تا در انتخاب سایز آن با مشکل مواجه نشوید.

۴. تخمین اشتباه سایز: مردم گمان میکنند که سایز کفششان همواره یک عدد ثابت است. برای مثال فکر میکنند که سایز ۴۰ در کفش های نایکی (Nike) برابر با سایز ۴۰ در کفش های آدیداس (Adidas) است، درحالیکه چنین نیست و هر شرکت سازنده ای در دسته بندی های مختلف کفش خود، جدول سایزی متفاوتی را ارائه می کند. سایز کفش میتواند بر اساس طراحی کفش، شکل قسمت بالایی کفش و نحوه دوخت های کفش،متفاوت باشد؛ پس توصیه می کنیم که پیش از خرید یک کفش، حتما پای خود را طبق جدول شرکت سازنده آن اندازه گیری کنید و حتما کفش را قبل از خرید بپوشید تا از سایز و راحتی آن اطمینان حاصل کنید.


تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۲/۲۵
نویسنده: Alireza Basiri
درباره راکت ران

فروشگاه راکت ران، نمایندگی چندی از مشهورترین و بزرگترین برندهای تجهیزات تنیس و رانینگ همچون یونکس، نایک، ویلسون، بابولات، اسیکس، دیادم، دانلوپ، آر اس اسپورتز و ام اس وی است. شرکت راکت ران با عرضه چندی از برترین محصولات این برندها برای اولین بار در ایران و برخورداری از کارشناسانی خبره، دسترسی به تجهیزات ورزشی باکیفیت و انتخابی صحیح میان گزینه‌های متعدد آنها را برای شما از هر زمانی آسان‌تر می‌کند.

اینماد
آدرس

آدرس: تهران، خیابان جردن (نلسون ماندلا)، خیابان دستگردی به سمت ولی‌عصر، پلاک ۲۷۷، واحد ۱۱ (لطفاً پیش از بازدید حضوری، از طریق شماره‌های تماس، اقدام به هماهنگی فرمایید)

تمامی حقوق برای این وبسایت محفوظ می‌باشد و هرگونه کپی برداری غیر قانونی است.