شماره تماس:

راهنمای خرید راکت تنیس

راهنمای خرید راکت تنیس

در این مطلب، ما انواع راکت تنیس را در سه سطح مبتدی، متوسط و حرفه‌ای مورد بررسی قرار داده‌ایم و همچنین، به مشخصات فنی مهمی نیز اشاره کرده‌ایم که دانستن آنها، به شما در انتخاب از میان راکت‌های متعدد موجود در بازار کمکی شایان خواهد کرد.

انتخاب یک راکت تنیس مناسب با توجه به تنوع بسیار این وسیله در بازار امروز، می‌تواند کاری نسبتاً دشوار باشد. خصوصاً اگر یک تنیسور مبتدی باشید، در خرید اولین راکت تنیس خود مطمئناً سردرگم خواهید شد و به راهنمایی نیاز خواهید داشت. در خرید یک راکت تنیس، ‌باید به مشخصات فنی توجه داشته باشید که هر یک، تأثیری مهم در عملکرد این وسیله خواهد داشت.

در این مطلب، ما انواع راکت تنیس را در سه سطح مبتدی، متوسط و حرفه‌ای مورد بررسی قرار داده‌ایم و همچنین، به مشخصات فنی مهمی نیز اشاره کرده‌ایم که دانستن آنها، به شما در انتخاب از میان راکت‌های متعدد موجود در بازار کمکی شایان خواهد کرد.

مهارت بازی تنیس شما در چه سطحی است؟

ما بازیکنان تنیس را به سه سطح کلی مبتدی، متوسط و حرفه‌ای تقسیم کرده‌ایم و انتخاب تجهیزات تنیس را برای آنها بر این اساس انجام می‌دهیم. این صفت‌ها بسیار کلی هستند و مسلماً نمی‌توانند مهارت بازیکنان را به شکلی دقیق توصیف کنند؛ اما در کل، هر یک از این صفات، توصیف‌کننده یک بازیکن با ویژگی‌هایی هستند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

تنیسورهای مبتدی: تنیسورهای مبتدی افرادی هستند که به تازگی وارد دنیای تنیس شده‌اند و در حال یادگیری تکنیک‌های مقدماتی این ورزش هستند.

تنیسورهای متوسط: این دسته از تنیسورها به شکلی مرتب به بازی تنیس می‌پردازند و با اکثر تکنیک‌های اصلی این ورزش آشنا هستند. این افراد ‌معمولاً در بازی‌هایی دوستانه شرکت می‌کنند و شاید در یک تیم منطقه‌ای نیز به بازی بپردازند.

تنیسورهای حرفه‌ای: تنیسورهای حرفه‌ای افرادی هستند که به شکل مرتب در رقابت‌هایی جدی شرکت می‌کنند و می‌توانند در تورنمت‌های بیرون باشگاهی ورزش تنیس نیز حضور یابند. این دسته از بازیکنان، آشنایی کاملی با تمامی تکنیک‌های پیچیده تنیس دارند و سبکی منحصربه‌فرد از بازی را دنبال می‌کنند. افرادی که در این سطح از مهارت قرار دارند، ‌معمولاً در تیمی بالارده مشغول به بازی هستند و در زمین تنیس نیز عملکردی بسیار خوب دارند.

راکت‌های تنیس مناسب برای بازیکنان مبتدی

اگر به تازگی یادگیری ورزش تنیس را شروع کرده‌اید، نیاز به راکتی دارید که استفاده از آن آسان باشد و با تسهیل بازی تنیس برای شما، به شما در پیشرفت در این ورزش کمک کند. در نظر داشته باشید که اگر یک بازیکن مبتدی از تجهیزاتی نامتناسب با سطح مهارت خود استفاده کند، از بازی تنیس لذت نخواهد برد و رفته‌رفته از یادگیری آن منصرف می‌شود.

یک راکت تنیس مناسب برای بازیکنان مبتدی، ‌معمولاً از مشخصات زیر برخوردار است:

  • اندازه هد بزرگ، ‌معمولاً در حدود 102 تا 110 اینچ مربع
  • وزن سبک در حدود 250 تا 280 گرم
  • بالانس 340 الی 350 ‌میلی‌متری (سنگینی سر راکت نسبت به بدنه)

راکت‌های تنیس مناسب برای بازیکنان متوسط

اگر مدتی است که به بازی تنیس می‌پردازید، تکنیک‌های اصلی این بازی را به خوبی می‌شناسید و به شکلی مرتب بازی‌هایی دوستانه انجام می‌دهید، به راکتی نیاز خواهید داشت که بتوانید در بازی‌های نسبتاً جدی به آن تکیه کنید و با استفاده از آن، تکنیک‌های ویژه خود را اجرا کنید.

تنیسورهایی با این سطح از مهارت، به راکتی نیاز دارند که کنترلی بیش از یک راکت مبتدی بر روی توپ به آنها ارائه کند و در عین حال، قدرت مانوری بالا نیز برای افزایش مهارت‌هایشان در اختیارشان قرار دهد.

یک راکت تنیس مناسب برای تنیسورهای متوسط، ‌معمولاً از مشخصات زیر برخوردار است:

  • اندازه هد متوسط، در حدود 98 الی 102 اینچ مربع
  • وزن متوسط در حدود 280 الی 300 گرم
  • بالانس 320 الی 340 ‌میلی‌متر (توازن کامل میان هد و دسته یا هد کمی سنگین‌تر)

راکت‌های تنیس مناسب برای بازیکنان حرفه‌ای

اگر در سطحی قابل توجه از تنیس، همچون در باشگاه‌هایی در لیگ‌های حرفه‌ای به رقابت می‌پردازید و یا مرتباً در تورمنت‌های این ورزش شرکت می‌کنید، احتمالاً دانشی کامل در زمینه راکت تنیس دارید و خود می‌توانید راکت مناسب برای خود را بهتر از هر کسی انتخاب کنید. ‌معمولاً تنیسورهایی در این سطح از مهارت، به راکتی نیاز دارند که کنترلی بسیار را بر روی توپ در اختیارشان قرار دهد تا بتوانند قدرت خود را در ضربات به بهترین نحو به نمایش بگذارند. این دسته از تنیسورها ‌معمولاً به سراغ راکت‌هایی سنگین‌وزن‌تر می‌روند تا بتوانند ضرباتی قوی‌تر و حساب‌شده‌تر را به توپ وارد کنند.

یک راکت تنیس مناسب برای تنیسورهای حرفه‌ای، ‌معمولاً از مشخصات زیر برخوردار است:

  • اندازه هد کوچک‌تر از راکت‌های متوسط، در حدود 95 الی 100 اینچ مربع
  • وزن متوسط یا سنگین در حدود 300 الی 320 گرم
  • بالانس 310 الی 320 ‌میلی‌متر (هد سبک‌تر از دسته)

در بالا، تمامی مشخصات یک راکت مناسب برای بازیکنان مبتدی، متوسط و حرفه‌ای تنیس را به تفکیک مورد بررسی قرار دادیم. حال، به سراغ چندی از جزئیات مهمی می‌رویم که هنگام انتخاب و خرید راکت تنیس، ‌باید آنها را نیز مورد توجه قرار دهید.

ویژگی‌های فیزیکی بازیکن

اگر فردی نسبتاً قوی‌هیکل با نیرویی زیاد در دستان خود هستید، بهتر است به سراغ راکتی بروید که کنترلی بیشتر را بر روی توپ در اختیار شما قرار می‌دهد. راکت‌های دارای هد کوچکتر، ‌معمولاً از این ویژگی برخوردارند و شما می‌توانید ضربات خود را به شکلی دقیق‌تر با استفاده از آنها کنترل کنید. در مقابل اما اگر حس می‌کنید نیاز به نیرویی بیشتر در ضربات خود دارید، بهتر است که یک راکت با هدی بزرگتر را انتخاب کنید. قد شما نیز نکته‌ای است که هنگام انتخاب راکت ‌باید مورد توجه قرار دهید. افراد قدبلند ‌معمولاً دستانی بلندتر نیز دارند و به همین دلیل، می‌توانند با تاب دادن سریع‌تر راکت، نیرویی بیشتر را به توپ وارد کنند. به همین دلیل، افراد قدبلند نیز بهتر است که از راکت‌هایی با هد کوچکتر استفاده کنند.

سرعت تاب دادن راکت (سویینگ)

سرعت سویینگ به معنای طول تاب دادن راکت و سرعت تاب دادن آن است. اکثر تنیسورهای حرفه‌ای ‌معمولاً سویینگ را به شکلی بلند و سریع انجام می‌دهند؛ در حالی که بازیکنان کم‌مهارت‌تر این ورزش، سویینگی کوتاه‌تر و کم‌سرعت‌تر را در بازی به کار می‌گیرند. هرچه تاب دادن راکت با سرعت بیشتری صورت گیرد، قدرت بیشتری حاصل و به توپ منتقل می‌شود؛ در نتیجه، بازیکنان تنیسی که راکت خود را به شکلی بلند و با سرعتی زیاد تاب می‌دهند، بهتر است راکتی را انتخاب کنند که کنترل بیشتری را در اختیار آنها قرار دهد.

سبک بازی

آیا شما یک تنیسور تهاجمی هستید یا ‌معمولاً در شکلی دفاعی به بازی می‌پردازید؟ آیا همانند رافائل نادال (Rafael Nadal) با بکارگیری نیرو و سرعت بازی را پیش می‌برید یا همانند راجر فدرر (Roger Federer) از سرعت توپ حریف خود استفاده می‌کنید تا او را به دور زمین حرکت دهید و فضایی را برای امتیازگیری فراهم کنید؟ اگر شکل بازی شما در تنیس تهاجمی است، احتمالاً ضرباتی قوی‌تر نیز به توپ وارد می‌کنید و بهتر است که راکتی قدرتمندتر را انتخاب کنید؛ اما اگر در بازی تنیس استراتژی‌هایی پیشرفته‌تر را پیش می‌گیرید و در درصدی بیشتر از زمین به حرکت می‌پردازید، پس احتمالاً به یک راکت با قابلیت‌های کنترلی بیشتر نیاز خواهید داشت.

یک راکت تنیس مشخصات فنی بسیاری دارد که هر یک، تأثیری مشهود در عملکرد آن دارند. تا به اینجای مطلب، به شکلی اجمالی به چندی از این مشخصات پرداخته‌ایم؛ اما اکنون، قصد داریم تمامی مشخصات فنی مهم یک راکت تنیس را به شکلی دقیق مورد بررسی قرار دهیم.

اندازه هد

هد یا بخش سر یک راکت تنیس، ‌معمولاً اندازه‌ای میان 95 تا 110 اینچ مربع دارد. هرچه هد یک راکت بزرگتر باشد، قدرتی بیشتر را در ضربات تجربه خواهید کرد و هرچه این بخش کوچکتر باشد، کنترل راکت آسان‌تر می‌شود. راکت‌هایی که هد بزرگتری دارند، طبیعتاً فضای بزرگتری را نیز برای برخورد با توپ دارند و محدوده بهینه آنها برای ضربه به توپ وسیع‌تر است. هرچه این محدوده بزرگتر باشد، طبیعتاً ضربه زدن به توپ به شکلی تمیز آسان‌تر خواهد شد. هد کوچکتر در یک راکت تنیس، محدوده بهینه کوچکتری را در آن برای ضربه زدن به توپ حاصل می‌کند؛ در مقابل اما راکت‌های دارای هد کوچکتر، قابلیت کنترل بیشتری را به بازیکن می‌دهند. راکت‌هایی که هد کوچکتری دارند ‌معمولاً توسط تنیسورهای ماهرتر انتخاب می‌شوند؛ زیرا ضربه زدن به توپ به شکلی تمیز و بهینه با آنها دشوارتر از راکت‌های دارای هد بزرگ است.

اگر بخواهیم به شکلی خلاصه و کلی بگوییم، هرچه اندازه هد یک راکت بزرگتر باشد، قدرت آن در ضربه زدن به توپ افزایش می‌یابد و هرچه هد آن کوچکتر باشد، کنترل آن آسان‌تر است.

وزن راکت تنیس

وزن یکی از مهمترین مشخصاتی است که هنگام خرید راکت تنیس ‌باید به آن توجه کرد. اگر بخواهیم به شکلی کلی بگوییم، هرچه یک راکت سنگین‌تر باشد، قدرت بیشتری را در اختیار بازیکن قرار می‌دهد. مشابه این قانون در ابزارهایی همانند چکش هم وجود دارد؛ هرچه یک چکش وزن بیشتری داشته باشد، می‌تواند نیروی بیشتری را به میخ وارد کند. در مقابل نیز طبیعتاً هر چه وزن یک راکت کمتر باشد، نیروی آن نیز در ضربات به توپ کمتر خواهد بود. راکت‌های سنگین‌تر ‌معمولاً توسط تنیسورهای ماهرتر استفاده می‌شوند؛ زیرا اگر وزن راکت برای یک بازیکن بیش از حد زیاد باشد، می‌تواند باعث خستگی زودهنگام او در بازی و حتی آسیب دیدن بدن او شود. بسیاری از شرکت‌های سازنده راکت، امروزه یک مدل ثابت از راکت را در وزن‌هایی مختلف تولید می‌کنند؛ بنابراین اگر مدلی خاص از راکت را پسندیده‌اید اما وزن آن برای شما مناسب نیست، احتمالاً مدلی مشابه آن با وزنی کمتر یا بیشتر نیز وجود دارد که می‌توانید آن را خریداری کنید.

به شکل خلاصه، هرچه یک راکت وزنی بیشتر داشته باشد، ضرباتی قدرتمند‌تر را برای شما رقم می‌زند و هرچه سبک‌تر باشد، ضربات آن ضعیف‌تر اما کنترل آن آسان‌تر خواهد بود.

تعادل (بالانس) راکت تنیس

نقطه تعادل یک راکت که با واحد ‌میلی‌متر اندازه‌گیری می‌شود، به معنای بخشی از آن است که وزن در آن به شکلی ‌کاملاً برابر تقسیم شده است. یک راکت استاندارد اندازه‌ای معادل با 27 اینچ یا 680 ‌میلی‌متر دارد؛ بنابراین، بخش مرکزی آن فاصله‌ای 340 ‌میلی‌متری با هر سمت از راکت دارد. اگر نقطه تعادل یک راکت بیش از 340 ‌میلی‌متر باشد، به این معناست که سر راکت از دسته آن سنگین‌تر است؛ در مقابل، اگر این عدد کمتر از 340 باشد نیز گویای سنگین‌تر بودن دسته راکت نسبت به سر آن است. راکت‌هایی که هد آنها سنگین‌تر از بدنه‌شان است، ضربات قدرتمندتری را حاصل می‌کنند و راکت‌هایی که دسته سنگین‌تری از هد خود دارند، کنترلی بیشتر را در اختیار بازیکن قرار می‌دهند. راکت‌های پیشرفته‌تر و گران‌قیمت‌تر، ‌معمولاً از دسته دوم هستند و هد آنها نسبت به شفت آنها سبک‌تر است. البته که مقوله نقطه تعادل در راکت، بحثی ‌کاملاً سلیقه‌ای است و به سبک بازی شما نیز بستگی دارد. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم بدون در نظر گرفتن سطح بازی خود، راکت‌هایی مختلف از نظر بالانس را امتحان کنید تا در نهایت، گزینه مناسب‌تر را برای خود انتخاب کنید.

به طور خلاصه، اگر عدد بالانس یک راکت بیش از 340 ‌میلی‌متر باشد، سر آن سنگین‌تر از دسته‌اش است و اگر این عدد کمتر از 340 باشد، دسته راکت وزنی بیشتر از هد آن دارد.

الگوی زه‌های راکت تنیس

الگوی زه‌ها در یک راکت به معنای تعداد زه‌های عمودی و افقی آن است. رایج‌ترین الگوی زه در راکت‌ها، الگوی 16/19 است که به معنای 16 زه عمودی و 19 زه افقی در راکت است؛ اما زه بسیاری دیگر از راکت‌های موجود در بازار نیز در الگوی متفاوتی بر روی آنها نصب شده است. برای مثال، برخی از نمونه‌های موجود در بازار، از الگوی زه 18/20 برخوردارند که به معنای زه‌های افقی و عمودی بیشتر در هد آنها و نزدیک‌تر بودن زه‌ها به یکدیگر است. این الگوی زه خاص، الگوی زه بسته یا closed نامیده می‌شود که ‌معمولاً کنترل بیشتری را بر روی توپ برای بازیکن به ارمغان می‌آورد. در این الگو، زه‌ها در برخورد توپ کمتر در جای خود حرکت می‌کنند و به همین دلیل نیز دوامی بالاتر نسبت به زه‌های نصب‌شده در الگوهای بازتر خواهند داشت.

الگوی سیم باز یا open در یک راکت، الگوهایی با زه‌هایی کمتر از 16/19 هستند که امروزه در کمتر راکتی دیده می‌شوند. در این الگوها، تعداد سیم‌های عمودی و افقی کمتر از میزان استاندارد است و به دنبال آن، فاصله هر زه با دیگری بیشتر است. این الگوهای سیم می‌توانند قدرت شما در ضربات و شدت چرخش توپ را افزایش دهند.

در راکت‌هایی که هدی بزرگتر دارند، زه‌ها نیز طبیعتاً در فاصله‌ای بیشتر از یکدیگر قرار می‌گیرند و به همین دلیل، به این شکل نیز قدرت ضربات در آنها افزایش می‌یابد.

به شکل کلی، یک راکت با الگوی زهی باز یا open، ضرباتی قوی‌تر را برای بازیکن رقم می‌زند و توپ را با شدتی بیشتر می‌چرخاند. در مقابل اما راکت‌هایی که الگوی سیمی بسته یا closed دارند، کنترلی بیشتر را بر روی توپ در اختیار بازیکن قرار می‌دهند و همچنین دوام سیم‌ها نیز در آنها بالاتر است.

ضخامت تیغه

ضخامت تیغه یا بخش چهارچوب هد یک راکت، ارتباطی مستقیم با میزان انعطاف آن دارد. اگر قطر تیغه یک راکت بیش از 25 میلی‌متر باشد، سختی بالاتر و ساختاری پایدارتر دارد. این دسته از راکت‌ها قدرت بیشتری را در ضربات برای بازیکن فراهم می‌کنند؛ زیرا سختی بالای آنها، باعث انتقال بهتر انرژی به توپ می‌شود. در واقع، تفاوت راکت‌های منعطف‌تر با راکت‌های سخت‌تر را می‌توان به انداختن توپ بر روی زمین‌هایی با سختی‌های مختلف تشبیه کرد. اگر یک توپ را بر روی یک زمین سرامیکی بیندازید، مطمئناً توپ با نیرویی بیشتر و در ارتفاعی بیشتر نسبت به زمین‌های نرم‌تر همچون زمین‌های خاکی یا موکتی به بالا بازمی‌گردد. یک راکت با قطری کمتر از 21 ‌میلی‌متر در بخش تیغه خود، انعطاف ساختاری بالایی دارد و بخشی قابل توجه از ضربه برخورد توپ را جذب می‌کند. برخورد توپ با این دسته از راکت‌های تنیس را می‌توان به برخورد توپ با زمین‌های نرم همچون زمین‌های پوشیده با موکت تشبیه کرد. راکت‌های منعطف و دارای تیغه‌های نازک، کنترل بیشتری بر روی توپ در اختیار بازیکن قرار می‌دهند و ‌معمولاً در دسته راکت‌های حرفه‌ای‌تر و سنگین‌تر قرار می‌گیرند.

به طور خلاصه، راکت‌هایی با قطر تیغه 18 الی 21 ‌میلی‌متر، انعطاف ساختاری بالایی دارند و کنترل بسیار خوبی را بر روی توپ برای بازیکن فراهم می‌کنند؛ مدل‌هایی با قطر تیغه 22 الی 24 ‌میلی‌متر اما ساختاری کمی سخت‌تر دارند که توازنی بسیار خوب از کنترل و قدرت ضربات را در اختیار بازیکن قرار می‌دهد. در نقطه مقابل، راکت‌هایی با قطر تیغه بالا، در حدود 25 الی 28 ‌میلی‌متر نیز در بازار وجود دارند که ساختاری بسیار مستحکم و سخت دارند و ضرباتی بسیار قدرتمند را برای بازیکن رقم می‌زنند. این دسته از راکت‌ها ‌معمولاً هدی سنگین‌تر از شفت خود دارند و از راکت‌های مبتدی به شمار می‌روند.

اندازه گریپ

اندازه گریپ، یکی دیگر از مشخصات فنی بسیار مهم یک راکت تنیس است که پیش از خرید ‌باید به آن توجه کرد. اندازه مناسب سایز گریپ برای شما به میزان مهارتتان در بازی تنیس بستگی ندارد و تنها با اندازه دست و شرایط فیزیکی شما تعیین می‌شود. گریپ در راکت‌های تنیس در شش اندازه مختلف از سایز 0 تا سایز 5 وجود دارد که هر یک، برای افرادی با اندازه‌ای خاص از دست مناسب هستند. اندازه گریپ یک راکت تنیس، در واقع اندازه محیط یا ضخامت این بخش از راکت است که با واحد اینچ اندازه‌گیری می‌شود. در جدول زیر، اندازه حقیقی هر یک از شش سایز اصلی گریپ راکت تنیس با واحد اینچ نمایش داده شده است:

  • گریپ سایز 0: 4 اینچ
  • گریپ سایز 1: ⅛ 4 اینچ
  • گریپ سایز 2: ¼ 4 اینچ
  • گریپ سایز 3: ⅜ 4 اینچ
  • گریپ سایز 4: ½ 4 اینچ
  • گریپ سایز 5: ⅝ 4 اینچ

انتخاب اندازه صحیح گریپ بسته به اندازه دست، نکته‌ای بسیار مهمی است که هنگام خرید راکت تنیس ‌باید به آن توجه کنید؛ زیرا استفاده از راکتی با سایز نامناسب با اندازه دستانتان، می‌تواند باعث بروز ناراحتی در دستان و حتی آسیب به آنها شود. بهترین راه برای تعیین اندازه گریپ، اندازه‌گیری دست از نوک انگشت حلقه دست بازی‌تان تا خط دوم کف آن است. همچنین شما می‌توانید با امتحان تمامی سایزهای گریپ و آزمون و خطا میان آنها، در نهایت اندازه مناسب با دستان خود را بیابید.

پیشنهاد می‌کنیم همواره راکتی با اندازه گریپی کمی کوچکتر از دستتان انتخاب کنید؛ زیرا در این صورت در زمانی که بخواهید یک اورگریپ بر روی گریپ راکت خود نصب کنید، اندازه آن برای دستان شما بیش از حد بزرگ نمی‌شود. در کل، استفاده از اورگریپ می‌تواند راهی بسیار مناسب و بصرفه برای بهبود چسبندگی راکت در دستان شما باشد؛ زیرا این وسیله قیمتی بسیار پایین دارد و در صورتی که کهنه شود، می‌توان برخلاف گریپ اصلی راکت، آن را به آسانی و با صرف هزینه‌ای بسیار کم، با یک نمونه نو تعویض کرد. نصب یک اورگریپ بر روی گریپ، ‌معمولاً اندازه گریپ را به میزان نیم سایز استاندارد افزایش می‌دهد.

تأکید می‌کنیم که هنگام انتخاب راکت، گریپ آن را یک سایز کوچکتر از سایز مناسب خود انتخاب کنید تا در صورت نصب اورگریپ، اندازه آن برای شما بیش از حد بزرگ نشود.

نصب و تعویض زه راکت (سیم)

با نگاهی به راکت‌های موجود در بازار، متوجه خواهید شد که برخی از راکت‌ها همراه با سیم و برخی دیگر از آنها، بدون سیم بر روی هد خود به فروش می‌رسند. دلیل این که برخی از راکت‌های موجود در بازار به سیم تجهیز نشده‌اند، این است که خریداران آنها، ‌معمولاً تنیسورهایی باسابقه هستند که ترجیح می‌دهند پس از خرید راکت، شخصاً آن را به شکل دلخواه خود، به سیم‌هایی مناسب تجهیز کنند. راکت‌هایی که همراه با سیم به فروش می‌رسند، ‌معمولاً به سیم‌هایی متوسط و ابتدایی تجهیز شده‌اند که کششی معقول و عادی دارد. این سیم‌ها ‌معمولاً برای بازی افراد مبتدی و متوسط مناسب هستند؛ اما نمی‌توانند نیازهای یک بازیکن حرفه‌ای تنیس را برآورده کنند.

پیشنهاد می‌کنیم که سیم‌های راکت خود را به شکلی مرتب و پس از مدت‌هایی معین، با سیم‌هایی نو تعویض کنید؛ زیرا در این صورت، راکت شما همواره بهینه‌ترین عملکرد خود را در زمین به نمایش خواهد گذاشت و احتمال پاره شدن سیم‌های آن در حین بازی نیز کاهش می‌یابد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سیم، زه یا نخ راکت تنیس، به مقاله راهنمای خرید سیم راکت در وب‌سایت ما مراجعه کنید.

به شکل خلاصه، راکت‌های مبتدی و متوسط ‌معمولاً توسط شرکت سازنده به سیم تجهیز می‌شوند؛ اما مدل‌های حرفه‌ای‌تر، ‌معمولاً بدون سیم به فروش می‌رسند تا صاحب جدید آنها، یک سیم باکیفیت را طبق سلیقه خود بر روی آن نصب کند.

در صورتی که سیم‌های راکت شما کهنه شده است، پیشنهاد می‌کنیم آن را هرچه سریع‌تر با نمونه‌هایی نو تعویض کنید تا عملکردی هرچه بهینه‌تر را از راکت خود تجربه کنید.

راکت دوم

اگر یک بازی حرفه‌ای تنیس را تماشا کرده باشید، متوجه می‌شوید که اکثر تنیسورهای حرفه‌ای، حداقل دو راکت که ‌معمولاً مشخصاتی مشابه دارند را برای هر بازی همراه خود دارند. این امر به این دلیل است که اگر سیم‌های یکی از راکت‌ها پاره شد یا کشش آنها کاهش یافت، بتوانند بازی را با یک راکت ‌کاملاً مشابه ادامه دهند.

احتمالاً برای شما نیز پیش آمده است که سیم راکت شما یا یکی از هم‌باشگاهیانتان در میان بازی پاره شود و برای ادامه بازی، مجبور به استفاده از راکت قدیمی خود که عملکردی ضعیف‌تر دارد بشوید. پس از این اتفاق، بازیکن نیاز به زمانی قابل توجه خواهد داشت تا به راکت جدید خود عادت کند؛ زیرا بازی با هر راکتی نیازمند بکارگیری تکنیک‌هایی متفاوت است. این پدیده را می‌توان به تعویض کفش در میان دوندگی تشبیه کرد که پس از آن، دونده نیاز به صرف کمی زمان برای عادت کردن به کفش جدید را دارد.

پیشنهاد می‌کنیم هنگام بازی، همواره یک راکت دوم نیز همراه خود داشته باشید و سیم آن را نیز دقیقاً به شکل راکت اول خود بر روی آن نصب کنید. به این صورت، اگر راکت اصلی‌تان در حین بازی دچار مشکل شد، یک راکت دقیقا مشابه با آن را در اختیار دارید و می‌توانید بدون نیاز به صرف زمان برای عادت کردن به یک راکت جدید، به شکلی ‌کاملاً بهینه به بازی ادامه دهید. همچنین سعی داشته باشید که اگر دو راکت از یک نوع در اختیار دارید، به صورت چرخشی هر دو را مورد استفاده قرار دهید تا هر دوی آنها با استفاده شما شکل بگیرند و مشابه با یکدیگر باقی بمانند.

به طور خلاصه، پیشنهاد ما این است که اگر تنیسوری متوسط یا حرفه‌ای هستید و قصد خرید یک راکت جدید را دارید، دو عدد از یک مدل خریداری کنید تا در صورت بروز مشکل برای یکی از راکت‌ها، بتوانید با نمونه‌ای ‌کاملاً مشابه به آسانی به بازی خود ادامه دهید.

امیدواریم که مطالعه این مطلب توانسته باشد به شما در انتخاب یک راکت مناسب کمک کند.

در صورتی که یک تنیسور هستید، با چه نوعی از راکت به بازی می‌پردازید؟ تجربه خود را در بخش نظرات همین مطلب، با ما و مخاطبین راکت‌ران در میان بگذارید.


تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۲/۲۳
نویسنده: Alireza Basiri
درباره راکت ران

فروشگاه راکت ران، نمایندگی چندی از مشهورترین و بزرگترین برندهای تجهیزات تنیس و رانینگ همچون یونکس، نایک، ویلسون، بابولات، اسیکس، دیادم، دانلوپ، آر اس اسپورتز و ام اس وی است. شرکت راکت ران با عرضه چندی از برترین محصولات این برندها برای اولین بار در ایران و برخورداری از کارشناسانی خبره، دسترسی به تجهیزات ورزشی باکیفیت و انتخابی صحیح میان گزینه‌های متعدد آنها را برای شما از هر زمانی آسان‌تر می‌کند.

اینماد
آدرس

آدرس: تهران، خیابان جردن (نلسون ماندلا)، خیابان دستگردی به سمت ولی‌عصر، پلاک ۲۷۷، واحد ۱۱ (لطفاً پیش از بازدید حضوری، از طریق شماره‌های تماس، اقدام به هماهنگی فرمایید)

تمامی حقوق برای این وبسایت محفوظ می‌باشد و هرگونه کپی برداری غیر قانونی است.